Kehidupan Seorang Guru Melalui Filem "The Bird Box"

16:10:00
Menjadi seorang guru ini kadang kala seperti berada dalam sebuah filem seram. Aktiviti yang kita tempuh seharian di sekolah adakalanya terbawa-bawa dalam mimpi! Pernah tengok filem terbitan Netflix, The Bird Box ini?
Kami cuba garapkan beberapa babak yang kononnya mempunyai persamaan dengan kehidupan seorang guru.

1. Tatkala memberi arahan kepada murid sebelum masuk makmal komputer, PSS atau pergi rombongan
Arahan kena jelas. Budak-budak ni akalnya nak berseronok aja. Tambahan pula kalau dapat keluar daripada bilik darjah.
2. Tatkala kelas hari ini terlalu meriah dengan jeritan murid
Kita kadang-kadang tidak pernah terfikir perihal murid ini. Ada sahaja topik yang nak disembangkan. Bukan nak tunggu kelas habis...

3. Tatkala kelas terbau bau kaki, terutama selepas waktu PJPK.
Berapa hari dah kamu tak basuh stoking ni...
4. Ketika musim demam dan selesema melanda sekolah
Nak amik CRK nanti ada yang bising, nak kena relief bagai..datang jugak lah ke sekolah...hurmmm..

5. Tatkala terserempak dengan ibu murid yang banyak cakap pada hujung minggu di shopping complex
Dia dah gerak ke? Bleh aku kluar dari sini???

6. Ketika nak menulis di whiteboard, anda terdengar suara sumbang membawang
Sapa dok bersembang tu? Meh sini ke depan...!
7. Tatkala cuaca sangat indah hari ini dan anda terperangkap dalam mesyuarat guru
Ceramah ke mesyuarat ni...tolong...!

8. Tatkala mendapat jawapan yang sangat bagus daripada murid
Owh..ini saat paling indah, ada juga yang mendengar pengajaran aku!

9. Tatkala pentadbir memerlukan segala-galanya dalam satu hari
STOP! Aduhai, kelas tak sempat masuk, paperwork nak hari ni, anak tak sihat di rumah...

10. Ketika cuti penggal menghampiri
Cepat kayuh...cepaaaaat!

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »