BERITA PENDIDIK

VIRAL

PEKELILING

Recent Posts

Kementerian Pendidikan digesa ambil tindakan penganjur Debat Piala Tun Razak

07:16:00 Add Comment
SHAH ALAM - Presiden Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Datuk Zainul Rijal Abu Bakar menggesa Kementerian Pendidikan mengambil tindakan terhadap penganjur Pertandingan Debat Piala Tun Razak 2019 dengan kadar segera sebagai satu bentuk pengajaran kerana tidak menjaga sensitiviti beragama di Malaysia.

Beliau turut meminta supaya pihak berkuasa agama dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengkaji sama ada wujud perlakuan jenayah syariah dan sivil.

"Saya sangat kesal dengan pemilihan tajuk tajuk debat ini yg langsung tidak memberi sebarang pertimbangan menjaga sensitiviti beragama di Malaysia apatah lagu dianjurkan oleh orang Islam sendiri dan disertai juga oleh orang Islam.

"Saya mendesak Menteri Pendidikan mengambil tindakan kepada penganjur walaupun mereka telah memohon maaf kerana kini sudah menjadi corak merobek sensitiviti agama Islam dan kemudian minta maaf," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Zainul Rijal, tajuk yang diberikan penganjur boleh menjejaskan akidah apabila suatu pihak terpaksa menyokong atau menentang tajuk itu.

"Ia bukan perkara yang boleh dibuat main-main, difikir secara secara hipotetikal ataupun sengaja berbahas semata mencari kemenangan walaupun ia batil.

Sementara itu menerusi tangkap layar grup WhatsApp bernama IbuBapa F5 SMAPK 2017 memaparkan perbualan berkaitan isu tersebut.
"Semalam telah berlangsung Debat Piala Tun Razak. Debat ini menggunakan tajuk homoseksual (topik dua dan tiga). Tajuk debat ini mengatakan bahawa Islam tidak menghalang homoseksual.

"Hal ini tidak sepatutnya berlaku dalam debat bagi pelajar sekolah. Dalam situasi ini seorang pelajar Sekolah Menengah Agama Persekutuan (SMAP) Kajang telah dipaksa menyokong tajuk tersebut.

"Seorang pelajar beragama Islam terpaksa mendokong tajuk menulis semula al-Quran. Apa logik di sini?" soalnya.

Menerusi tangkap layar itu juga, ia turut mendakwa perkara itu sebagai satu bentuk penindasan dalam kebebasan beragama.

"Ajaran liberalisme melampau telah meracuni sistem pendidikan kita. Anak kita tidak sepatutnya dipaksa mendokong topik seperti ini.

"Pasukan debat SMAPK tarik diri dalam pertandingan itu apabila kena tajuk ini," katanya.
Menerusi ruang sembang aplikasi itu juga, perkara berkenaan telah dipanjangkan kepada Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik melalui Setiausaha Politik dan Pegawai Khasnya.

"Kita serah kepada pihak bertanggungjawab. Mereka ada kuasa dan kapasiti," katanya.

Sementara itu juri bagi pertandingan tersebut melalui satu kenyataan berkata, meminta maaf kepada pihak terlibat terhadap apa yang berlaku.

"Kami dan jawatankuasa Piala Tun Razak 2019 akan mengambil perkara ini sebagai pengajaran bagi memastikan pada pertandingan akan datang ia tidak berulang," katanya

[Video] Tular di media sosial, kenali insan istimewa ini secara lebih dekat

06:47:00 Add Comment
Luar biasa. Walaupun dilahirkan tanpa tangan, Puan Nor Farrah Syahirah Shah Ikon Inspirasi GPMS Daerah Bagan Datoh, membuktikan beliau mempunyai kelainan dari segi kemampuan dan kecekalannya.

Wanita kelainan upaya (OKU) ini membuatkan ramai pelajar tingkatan 3 di SMK Tiwa terpukau dengan kemahiran beliau menggunakan kaki untuk memakai hijab dengan kemas.

Dalam video yang dikongsikan di Youtube oleh Azmiah Mahmud, Syahirah yang merupakan salah seorang staf di Kolej Komuniti Teluk Intan telah dijemput untuk memberi motivasi bagi pelajar tingkatan 3 di SMK Toh Indera Wangsa Ahmad, Batu Gajah Perak dalam Program Pasca PT3.
Beliau berkongsi cara bersiap memakai tudung daripada memasukkan kerongsang sehinggalah melilit selendang dengan mudah.
Liku-liku kehidupannya selama ini sejak kecil telah membuatkan Syahirah menjadi seorang wanita besi yang berdikari dan mampu melakukan rutin seperti orang lain bagi meneruskan kehidupan beliau.

Video itu turut mendapat perhatian netizen yang meninggalkan komen-komen positif di perkongsian tersebut. Semoga dapat menjadi inspirasi buat kita semua.
Beliau juga boleh memandu dengan cekap. Subhanallah, hebat kan?
Apa lagi alasan kita untuk bermalas-malasan?

Guru ditahan terlibat aktiviti pengganas LTTE

08:15:00 Add Comment
GURU sebuah sekolah di Banting, Selangor, Ahli Majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) negeri dan ketua pegawai eksekutif (CEO) perbadanan anak syarikat kerajaan Melaka antara lima individu ditahan dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) semalam.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Pengganas (E8) Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, mereka ditahan dalam operasi selepas penahanan tujuh individu lain 10 Oktober lalu bermula 10 pagi hingga 5 petang.

Menurutnya, penahanan itu membabitkan seorang di Selangor, dua di Melaka dan dua di Pulau Pinang.

“Jumlah mereka ditahan setakat ini adalah seramai 12 orang kerana disyaki mempromosi, menyokong, menghasut, menggalak, mencari dana dan memiliki item berkaitan LTTE.

“Tangkapan pertama di Teluk Panglima Garang, kita menahan guru lelaki sebuah sekolah menengah di Banting berusia 52 tahun kerana disyaki menyokong dan mempromosi LTTE menerusi media sosial selain memiliki dan menyimpan item berkaitan kumpulan itu,” katanya kepada pemberita pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, hari ini.

Ayob Khan berkata, Ahli Majlis PBT negeri berumur 38 tahun dan CEO perbadanan anak syarikat kerajaan Melaka berusia 43 tahun ditahan di Durian Tunggal, Melaka kerana bertindak sebagai penganjur sambutan hari perwira LTTE pada 28 November tahun lalu di negeri itu.

“Di Bukit Mertajam, Pulau Pinang, kita menahan dua lelaki iaitu pekerja kilang berusia 26 tahun dan penyelia keselamatan berusia 29 tahun kerana disyaki menyokong dan mempromosi LTTE menerusi media sosial.

“Siasatan juga mengesan transaksi kewangan dalam jumlah besar disyaki digunakan untuk membiayai aktiviti, mempromosi, merekrut dan menggerakkan program berkaitan pengganas antarabangsa,” katanya.

Beliau berkata, mereka yang ditahan juga saling mengenali dan operasi susulan akan terus dijalankan bagi memburu saki baki kumpulan LTTE di negara ini.

GPK HEM maut selepas rebah daki gunung

18:11:00 Add Comment
LELAKI tiba-tiba rebah sebelum disahkan meninggal dunia ketika mendaki Bukit Beruang, Melaka hari ini.

Sebelum kejadian, Salleh Kanan, 56, Guru Penolong Kanan SK Peringgit Melaka itu dikatakan mendaki bukit berkenaan bersama rakannya.

Ketua Polis Daerah Melaka Tengah Asisten Komisioner Afzanizar Ahmad berkata, pihaknya ada menerima maklumat daripada Hospital Melaka (HM) mengenai individu meninggal dunia ketika melakukan aktiviti mendaki.

Menurutnya, pihaknya masih menunggu laporan penuh dan punca sebenar kejadian.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Ayer Keroh Penolong Penguasa Bomba Mohd Hamdan Sudin berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada 4.42 petang sebelum 20 anggota termasuk pegawai ke lokasi.

Menurutnya, turut menyertai operasi dan menyelamat (SAR) itu adalah pegawai perubatan dari HM.

"Pasukan penyelamat mengambil masa kira-kira 30 minit untuk tiba di lokasi mangsa berada.

"Ketika tiba mangsa sudah berada dalam keadaan tidak sedarkan diri dan pegawai perubatan memberi bantuan awal pernafasan (CPR)," katanya.

Hamdan berkata, pihaknya turut dimaklumkan bahawa CPR turut diberikan oleh orang awam sebelum pasukan penyelamat tiba.

"Bagi memudah dan mempercepatkan mangsa dibawa turun untuk mendapatkan rawatan lanjut di hospital, satu laluan baru dibuat.

"Pasukan penyelamat mengambil masa kira-kira 14 minit untuk membawa turun mangsa sebelum dibawa ke HM dengan kenderaan EMRS," katanya.

Penambahbaikan saraan penjawat awam diumum dalam belanjawan

19:43:00 Add Comment
KUALA LUMPUR: Beberapa berita baik diumumkan dalam Belanjawan 2020 bagi menghargai sumbangan dan khidmat bakti 1.6 juta penjawat awam yang memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat dan negara.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, berkata kerajaan akan menambah baik saraan penjawat awam, selain turut mengumumkan Bantuan Khas Kewangan RM500 untuk kakitangan awam Gred 56 dan ke bawah serta RM250 bagi pesara kerajaan yang turut dipanjangkan kepada veteran tidak berpencen.

Kedua-dua bantuan ini akan dibayar sebelum akhir tahun 2019.

“Kerajaan ingin merakamkan penghargaan kepada Angkatan Tentera Malaysia, Polis Diraja Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, doktor, jururawat, guru dan semua penjawat awam atas bakti perkhidmatan mereka,” katanya ketika membentangkan Belanjawan 2020 di Dewan Rakyat, hari ini.

Mengulas berhubung penambahbaikan saraan penjawat awam, Lim berkata kerajaan akan menaikkan kadar Bantuan Sara Hidup (COLA) sebanyak RM50 sebulan bagi kumpulan pelaksana dengan peruntukan tambahan sebanyak RM350 juta setahun.

Beliau berkata, kerajaan juga membenarkan penebusan awal gantian cuti rehat (GCR) sebanyak 75 hari untuk ganjaran wang tunai bagi penjawat awam yang telah berkhidmat sekurang-kurangnya 15 tahun.

“Menawarkan Perlindungan Kemalangan Diri Berkelompok bernilai RM100,000 secara percuma selama dua tahun kepada peminjam baharu kemudahan pinjaman perumahan Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA),” katanya.

Bagi membantu meringankan beban waris penjawat awam yang meninggal dunia dalam perkhidmatan, Lim berkata kerajaan akan memperkenalkan faedah Ex-Gratia Kematian untuk diberikan kepada waris bernilai sehingga RM150,000, selain pemberian Pergerakan Gaji Tahunan (PGT) diawalkan sebelum Tarikh Pergerakan Gaji (TPG).

Dalam pada itu, Guan Eng berkata Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) akan menikmati kenaikan elaun sebanyak RM2 sejam mulai 1 Januari 2020 dengan jumlah peruntukan tambahan RM26 juta.

Sebagai penghargaan kepada perkhidmatan yang telah mendapat perhatian Yang di-Pertuan Agong, semua anggota Jabatan Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat bakal menerima Elaun Khas Skim Perkhidmatan Bomba sebanyak RM200 sebulan dengan peruntukan RM35 juta bagi 2020, yang memberi manfaat kepada 14,400 anggota bomba.

“Kerajaan menghargai pengorbanan dan keperwiraan anggota tentera, khususnya pemegang Pingat Jasa Malaysia. Oleh itu, bayaran secara one-off sebanyak RM500 akan diberikan kepada hampir 70,000 pemegang Pingat Jasa Malaysia yang melibatkan peruntukan RM35 juta,” umumnya lagi.

Selaras dengan falsafah 3R (Repair, Replace and Restore), Guan Eng berkata kerajaan akan memperuntukkan RM330 juta kepada Bahagian Pengurusan Hartanah di bawah Jabatan Perdana Menteri untuk membaiki dan menyelenggara kuarters penjawat awam.

Sebagai tambahan, RM150 juta untuk Rumah Keluarga Angkatan Tentera (RKAT) dan RM250 juta untuk kuarters PDRM juga akan diperuntukkan bagi tujuan sama, katanya. – BERNAMA

Tiada lagi aliran sains, sastera tahun hadapan - Timbalan Menteri

13:30:00 Add Comment
PETALING JAYA – Pelajar Tingkatan Empat tahun depan tidak lagi dibahagikan atau dibezakan mengikut aliran sastera dan sains, tetapi mereka akan dibenarkan memilih subjek mengikut minat mereka.

Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching berkata, perbezaan antara dua aliran itu tidak lagi wujud selari dengan pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).

“Pelajar boleh memilih subjek mengikut minat dan kecenderungan masing-masing, pihak sekolah pula akan mengaturkan kelas mengikut pilihan subjek oleh pelajar,” katanya kepada Sinchew Daily.

Nie Ching berkata, penilaian pelajar dalam kelas dan keputusan PT3 mereka juga boleh dijadikan rujukan dalam pemilihan subjek.

“Guru kaunseling memainkan peranan penting dalam membantu pelajar membuat pilihan,” katanya.

Tambahnya lagi, sekolah diberi autonomi untuk menyediakan subjek pilihan murid berdasarkan beberapa faktor termasuk kemudahan sekolah dan sumber tenaga pengajar.

Menteri Pendidikan, Maszlee Malik pernah mendedahkan aliran sains dan sastera di peringkat sekolah menengah seluruh Malaysia akan digabungkan.

Usaha tersebut dicadangkan Jawantankuasa Kajian Dasar Pendidikan Negara terhadap Polisi Pendidikan Kebangsaan untuk menambah baik sistem persekolahan di Malaysia. – MalaysiaGazette

Muat Turun Takwim Persekolahan 2020

19:25:00 Add Comment
Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengeluarkan Takwim Persekolahan untuk tahun 2020. Takwim tersebut boleh dimuat turun dari laman web KPM atau klik SINI

Kerajaan perlu kota janji pelihara sekolah vernakular - Dominic Lau

06:10:00 Add Comment
KUALA LUMPUR 8 Okt. - Gerakan menggesa Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohammad dan Menteri Pendidikan Dr. Maszlee Malik memberi jaminan bahawa sekolah vernakular tidak akan dihapuskan.

Presidennya, Datuk Dr. Dominic Lau Hoe Chai berkata, ini kerana sekolah vernakular dijamin di bawah manifesto Pakatan Harapan (PH).

“‘Timbalan Menteri Pendidikan terbaik dalam sejarah’, Teo Nie Ching berkata bahawa sekolah vernakular dijamin di bawah manifesto PH.

“Ironinya manifesto tidak mempunyai kesan terhadap undang-undang. Malah Dr. Mahathir bahkan secara umum memberitahu rakyat bahawa manifesto PH bukan Bible dan tidak perlu dipatuhi.

“Manifesto PH juga tidak menyatakan bahawa tulisan khat akan diperkenalkan kepada sekolah-sekolah vernakular. Bolehkah Menteri Pelajaran menarik balik keputusan ini?” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Tambah Dominic, beliau melihat manifesto PH sebagai permainan politik wang yang menggunakan pelbagai janji untuk menipu undi.

“Kini permainan wang politik ini telah runtuh. Pemimpin PH membuat kekayaan dan rakyat menderita.

“Saya minta Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran untuk menunjukkan keberanian politik mereka untuk menolak sistem sekolah aliran satu secara terbuka dan menjamin tidak menghapuskan sekolah vernakular,” katanya. - UTUSAN ONLINE

Cikgu buat kejutan untuk bomba ketika “firedrill” di sekoah

08:58:00 Add Comment
Cukup kreatif dan nampak real ‘kecederaan’ yang dialami oleh pelajar sekolah. Itu yang boleh diungkapkan pada hasil kerja tangan seorang cikgu prasekolah.

Hafizah Abdul Rani Shafi berkongsi cerita apabila hasil kreativitinya mekap pelajar sekolah untuk sesi fire drill di sekolah menjadi tular baru-baru ini.

Saya sebenarnya guru prasekolah je. Awalnya saya dilantik menjadi AJK untuk mekap mangsa je. Masa yang diberi pun 30 minit. Jadi saya pun cuba google macam mana nak buat nampak real terbakar. Tengok youtube dia buat terus kat kulit orang tu tapi makan masa 1 hingga 2 jam.

Saya pun fikir cara lain. Saya cuba ambik tisu kat tandas sekolah kemudian buat pada plastik. Esok pagi nya tu baru saya tampal dan letak foundation dan water colour pada tempat yang konon2 melecur tersebut,” Ujar hafizah lagi sambil mengakui tiada basic dalam bidang seni, sebaliknya hanya google kemudian terus apply.
Dia yang sememangnya sangat berminat dalam bab-bab seni sedemikian tidak menyangka hasil yang dilakukan itu menarik perhatian pihak lain termasuklah anggota bomba.

“Saya bukanlah kreatif sangat pun, mungkin kerana saya ni minat tengok-tengok video orang buat conteng-conteng. Lagi-lagi yang nampak real ni. Kebetulan dapat pula tugas ini jadi saya pun terus cuba praktikkan.

“Awalnya mereka sangka biasa-biasa sahaja, sekali tengok semua terkejut termasuklah bomba yang hadir dalam program tersebut,”kongsinya lagi ketika ditanya oleh pihak Majalah Keluarga.

Sumber: Keluarga.my

“Saya tiada niat perlekeh penguasaan Bahasa Inggeris” - Maya Karin

15:11:00 Add Comment
Status Twitter Maya Karin mengenai kanak-kanak di Teregganu berusia 10 tahun yang tidak tahu menjawab soalan asas dalam bahasa Inggeris dikecam hebat oleh netizen. Ada berpendapat status itu seakan mempersendakan kanak-kanak yang tidak pandai berbahasa Inggeris.
Bagaimanapun, Maya menjelaskan statusnya itu disalah ertikan dan dia tiada niat untuk memperlekehkan mana-mana pihak tetapi hanya untuk memberi kesedaran mengenai sistem pembelajaran bahasa Inggeris.

Ujarnya lagi, fokus status tersebut adalah mengenai mutu pendidikan dan daya keyakinan pelajar. Malah, Maya turut menyarankan orang ramai tidak kira kanak-kanak mahupun dewasa buang rasa malu untuk cuba bertutur bahasa Inggeris.

“Kena ajar untuk tidak malu. Memang awal-awal mungkin berterabur bertutur bahasa lain tetapi lama-kelamaan boleh cakap dengan baik. Macam bahasa Malaysia saya,” katanya.

Terdahulu, Maya berkongsi pengalamannya bertanyakan tentang umur kepada seorang budak perempuan dalam bahasa Inggeris. Bagaimanapun, soalan tersebut dijawab budak perempuan berkenaan apabila Maya bertanyakan dalm bahasa Malaysia.

RAGAM