Saturday, 25 March 2017

Guru sekolah rendah antara 9 ditahan disyaki IS - KPN

KUALA LUMPUR: Sembilan lelaki termasuk seorang guru sekolah rendah yang disyaki terbabit dengan kegiatan militan IS ditahan di beberapa lokasi dalam negara antara 15 Mac hingga Selasa lepas.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata kesemua mereka terdiri daripada warga tempatan berumur antara 24 dan 46 tahun ditahan di Selangor, Perak, Kedah, Kelantan dan Johor.

Suspek pertama yang ditahan pada 15 Mac lepas ialah seorang juruteknik Puspakom Sdn Bhd, berusia 27 tahun di Klang.

“Suspek merupakan salah seorang anggota sel kumpulan Telegram ‘Gagak Hitam’ (sel kumpulan pengganas IS yang terlibat dalam insiden letupan di Kelab Movida, Puchong).

“Suspek mengaku terlibat dalam penyaluran dana kepada Muhammad Wanndy Mohamed Jedi bagi kegunaan IS di Syria,” katanya dalam kenyataan di sini.
Khalid berkata susulan daripada operasi itu polis menahan 2 lelaki, masing-masing berumur 37 dan 39 tahun pada 16 Mac lepas di Kulim, Kedah dan di Ipoh, Perak.

Menurutnya seorang suspek itu bekerja sebagai guru sekolah rendah dan seorang lagi sebagai pengawal keselamatan.

“Suspek yang bekerja sebagai guru itu mengaku menyebarkan ideologi salafi jihadi kumpulan IS melalui Facebook bagi merekrut anggota menyertai IS,” katanya.

Beliau berkata hasil siasatan juga mendapati suspek yang bekerja sebagai pengawal keselamatan itu dipercayai merancang untuk menyusup keluar dari Malaysia bagi mebolehkannya menyertai kumpulan militan IS di Syria atau di Selatan Filipina.

Sementara itu, 2 lagi suspek ditahan pasa 17 Mac lepas ditahan di Perak masing-masing berumur 31 dan 28 tahun, bekerja sebagai pembantu kedai makan dan seorang lagi pemilik kedai veterinar.

“Suspek yang bekerja sebagai pembantu kedai makan telah merancang untuk melancarkan serangan ke atas balai polis di Tapah, Perak dan telah menghubungi dengan anggota IS di Indonesia bagi mendapatkan bahan-bahan letupan yang akan digunakan dalam serangan itu.

“Suspek juga mempunyai hubungan dengan bekas anggota IS di Poso, Indonesia dan aktif merekrut rakyat Malaysia,” katanya.

Khalid berkata tangkapan seterusnya membabitkan seorang mekanik berumur 32 tahun di Kuala Krai, Kelantan pada 20 Mac.

“Suspek disyaki menyalurkan dana untuk kumpulan Daesh di Syria dan mempunyai hubungan dengan seorang anggota IS di negara ini yang kini telah berada di Syria,” katanya.

Menurutnya tangkapan terakhir pada Selasa lepas membabitkan 3 lelaki, msing-masing di Kota Bharu, Kelantan; Segamat dan Kota Tinggi, Johor.

Khalid berkata suspek di Kelantan yang berusia 46 tahun itu disyaki terlibat dalam aktiviti merekrut anggota IS manakala suspek yang ditahan di Segamat berumur 20 tahun dan bekerja di sebuah kafe siber.

Manakala suspek ketiga yang ditahan di Kota Tinggi berusia 20 tahun bekerja di sebuah resort.

“Individu kedua dan ketiga disyaki terlibat dalam aktiviti kumpulan pengganas IS di Malaysia,” katanya.

Khalid berkata kesemua suspek ditahan kerana disyaki melakukan jenayah di bawah Bab VIA – kesalahan berkaitan dengan keganasan, Kanun Keseksaan (Akta 574) dan akan disiasat mengikut prosedur di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Akta 747).

Sumber: FMT

jobs from my.neuvoo.com

Isteri bersalin, beri cuti sebulan pada suami - MTUC

KUALA LUMPUR - Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mencadangkan cuti bersalin untuk suami atau bapa diberikan selama sebulan kepada kakitangan kerajaan dan swasta dengan bayaran gaji penuh.

Setiausaha Agungnya, J. Solomon berkata, cuti sedia ada yang diperuntukkan untuk pekerja buat masa kini masih tidak mencukupi.

Menurut laporan Astro Awani, ketika ini, cuti bersalin untuk suami atau bapa adalah selama tujuh hari untuk kakitangan kerajaan, manakala cuti ihsan bagi kakitangan swasta bergantung kepada majikan masing-masing.

“Saya fikir sudah tiba masanya untuk kita teliti paternity leave kerana apa yang kita lihat masa sekarang untuk perkhidmatan awam mereka dapat tujuh hari, kadang-kadang ada negeri dua minggu dan di swasta kalau keutamaan dia bagi lima hari atau kurang, dan ada kebanyakan syarikat swasta tidak beri peluang bapa berada di sisi semasa anak dilahirkan," katanya.

Cadangan itu dinyatakan susulan kebanyakan kes melibatkan pospartum psikosis atau meroyan yang dihadapi ibu-ibu selepas bersalin.

Menurutnya, suami harus diberi cuti panjang untuk menjaga isteri dan anak dengan lebih baik dan mengatasi masalah perubahan emosi wanita selepas bersalin.

“Kita tidak mahu kejadian seperti yang menimpa golongan ibu selepas bersalin baru-baru ini yang bertindak membunuh bayinya kerana dipercayai akibat Pospartum Psikosis. Janganlah kita biarkan lebih ramai yang meninggal baharu kita hendak bertindak sesuatu,” ujar Soloman.
jobs from my.neuvoo.com

Sehubungan itu, katanya lagi, kerajaan diminta mewujudkan satu undang-undang berkaitan bagi memastikan cuti bersalin untuk suami atau bapa dengan bayaran gaji penuh dikuatkuasa dalam akta berkenaan.

"Ketika ini, tiada peruntukan dalam mana-mana akta yang memasukkan cuti bersalin bergaji untuk bapa. Malah, Akta Kerja 1955 juga tidak menyentuh mengenai paternity leave itu.

“Jadi kerajaan perlu mewujudkan undang-undang berkaitan demi pembangunan institusi sesebuah keluarga," katanya lagi.

Pendidikan Islam, Moral patut jadi subjek wajib lulus SPM - Gagasan

KUANTAN: Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan) menyaran agar subjek Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral dijadikan mata pelajaran wajib lulus Sijil Pelajaran Malaysia.

Presidennya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata Kementerian Pendidikan perlu mengkaji saranan itu bagi melahirkan modal insan yang berilmu dan dilengkapi nilai moral serta beretika.

"Gagasan berpendapat sudah sampai masanya Kementerian Pendidikan menggubal semula subjek pendidikan Islam dan moral bagi murid bukan Islam agar generasi muda dilengkapi dengan nilai-nilai itu," katanya.

Fadillah yang juga Menteri Kerja Raya berkata demikian semasa menyampaikan ucapan dasar pada Persidangan Agung Tahunan Gagasan ketujuh di sini hari ini yang disertai 147 perwakilan dari seluruh negara.

Selain itu, beliau berharap kerajaan dapat mengembalikan semula martabat tulisan jawi yang dilihat semakin terpinggir disebabkan 'kegopohan kita mengejar menjadi negara maju'.

Fadillah berkata tulisan jawi merupakan elemen keunikan dan keistimewaan masyarakat Melayu serta mempunyai nilai sentimental dan identifikasi yang erat terhadap martabat jati diri Melayu.

"Apabila masyarakat Malaysia mula menggunakan tulisan rumi secara rasmi pada 1963, secara tidak langsung tulisan jawi mula dipinggirkan. Bertitik tolak daripada itu, tulisan jawi tidak lagi dilihat penting sebagai tulisan bahasa Melayu.

"Pengajaran jawi di sekolah tidak lagi ditekankan. Menjadi kewajipan angggota Gagasan utnuk memupuk semula rasa cintakan tulisan jawi khasnya kepada generasi muda bagi mengelakkan tulisan jawi daripada menjadi bahan sejarah di muzium semata-mata," katanya.

Fadillah seterusnya membangkitkan saranan Gagasan agar kerajaan menubuhkan makmal integrasi nasional khusus untuk mengkaji program yang dapat meningkatkan integrasi antara masyarakat Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

"Gagasan berpendapat kewujudan makmal ini akan menjadi platform terbaik bagi menggubal formula melahirkan bangsa Malaysia yang progresif dan berjati diri Malaysia," katanya.

-- BERNAMA

jobs from my.neuvoo.com

Poor English skills a major complaint in every industry

Source: The Star
GEORGE TOWN: Employers have voiced their concerns over the poor command of English among new graduates entering the job market.

Star Media Group Berhad editor-in-chief Datuk Leanne Goh (pic) said it was no secret that English proficiency was one of the vital skills lacking among Malaysian graduates.

"We see that is the major complaint in every industry," she said in her speech during the opening of the Star Education Fair 2017 at SPICE Arena on Saturday.

Quoting Alibaba Group founder and executive chairman Jack Ma, Goh said there is a need for people to think creatively, to be innovative and to really imagine.

"These are the traits that we need to empower our kids with," Goh said.

She then presented testimonials from past scholarship recipients of the Star Education Fund.

"We have given away RM108.3mil to 3,582 scholarship recipients since the fund was established 1994.

"This year, we have 29 partners-in-education which pledged a total of 272 scholarships valued at RM13mil.

"From this, Penangites will receive 53 scholarships worth over RM1mil from five of our partners-in-education," she said.

She thanked the five institutions from the northern region - Equator College, KDU Penang University College, Sentral College Penang, MSU College Penang and Sunway College Ipoh - for their pledge to contribute to the Star Education Fund.

Goh then welcomed three new partners-in-education namely Quest International University Perak, Oriental Nilam College of Nursing and Health Sciences and Malaysian Institute of Art this year. (2017)

She also welcomed Limkokwing University of Creative Technology on its return as a partner-in-education.

The Star Education Fair is undoubtedly the most effective platform to promote tertiary pathways offered by institutions of higher learning, since its inception in 1987.

The two-day fair, until Sunday, is held at SPICE Arena, Penang, from 11am to 7pm.

The one-stop education extravaganza features more than 100 exhibitors occupying over 200 booths.

Organised by Star Media Group Berhad, admission to the fair is free.

Source: The Star

jobs from my.neuvoo.com

Friday, 24 March 2017

Apabila bukan guru luah perasaan tentang guru...

Gambar hiasan
Kita jumpa guru-guru yang berkelakuan tak baik, sebab otak kita ni asyik fikir guru ni tak baik, pemalas dan suka berileks-rileks.

Tapi realitinya, hampir semua guru-guru yang ada kat Malaysia ni sangat bekerja keras nak jadikan anak-anak murid dia jadi yang terbaik dari segi akademik, akhlak dan agama.

Kenapa kau jarang jumpa guru yang macam ni? Sebab dalam kepala otak kau tak terfikir bahawa sebenarnya kebanyakan guru siang malam memikirkan untung nasib anak-anak murid dia.

Sebab kepala otak kau fikir guru-guru ni pemalas, banyak rileks, banyak buat bisnes, banyak mengumpat dan banyak itu ini, kau sampai tak peduli dengan realiti guru sekarang.

Kau rasa guru-guru sekarang pemalas, tapi hakikatnya, kebanyakan guru-guru ni pergi sekolah seawal jam 6.30 pagi. Sampai sekolah pukul 7.00, letak sahaja beg dan buku kat Bilik Guru, terus berlari ke kelas yang dia jadi Guru Kelas untok bersihkan kelas tu.

Selesai jadi bibik kat kelas, bergegas pulak pergi ke tapak perhimpunan dan ambil kedatangan murid kelas. Murid-murid dah masuk kelas, berjalan pula guru pergi ke kelas yang nak mengajar.

Kau ingat senang nak mengajar ni? Kalau cakap A, B, C, semua budak faham A, B, C? Kah kah kah kah. Dangkal sungguh pemikiran macam ni. Kalau kau nak tahu, guru-guru ni terpaksa ajar 30 orang murid dalam satu kelas yang ada 30 ragam.

Yang sorang terlebih pandai, yang sorang ni lembab belajar, yang sorang ni tak fokus, yang sorang tu pulak jenis suka menyampuk, yang sorang ni asyik pergi tandas je memanjang, yang sorang ni asyik kacau kawan sebelah, yang itu yang ini yang sana yang sini,

Punyalah banyak ragam budak-budak ni, dan kau ingat senang nak mengajar satu-satu benda bagi diorang semua ni faham? Ha?

Ini baru satu kelas tau. Selalunya seorang guru sekolah rendah akan mengajar 3 kelas dalam masa sehari. Ada yang lebih, ada yang kurang. Tapi kau bayangkanlah, 3 kelas setiap satunya ada 30 orang. Dah 90 ragam dah guru-guru ni kena hadapi.

Bunyi loceng rehat menandakan semua orang rehat, tapi bukan untok cikgu. Ada cikgu terpaksa tak makan pagi sebab nak jaga anak-anak murid di kantin. Ada cikgu tak makan pagi sebab kena siapkan kerja lain dalam Bilik Guru. Ada pun yang makan, bukannya makan rileks-rileks sambil ketawa. Mereka rehat 20 minit sahaja. Jadi, ia digunakan untok makan dan minum sahaja. Tak ada sembang-sembang.

Habis rehat, kena menghadap semula 30 ragam tadi. Benda ni berterusan sehingga jam 1.30 petang.

Selesai? Selesai macam tu je? Tak.

Ada cikgu yang balik rumah, tapi dalam kereta dia penuh dengan buku-buku anak murid dia yang perlu ditanda. Ini baru buku latihan. Kalau kertas peperiksaan atau ujian, kereta tu dah macam kereta tokey kertas dah. Nampak tak, balik kerja awal pun, kena bawak balik kerja jugak?

Ada cikgu terpaksa duduk kat sekolah, habiskan menanda buku atau kertas peperiksaan sampai lewat petang.

Ni belum cerita lagi kalau petang-petang ada mesyuarat. Kebanyakannya terpaksa berlari ambil anak dari sekolah, dan letak anak tu main-main kat bilik guru sampai habis meeting. Dah dekat nak senja barulah jumpa rumah.

Guru-guru yang handle bab-bab kertas kerja program, handle program-program sekolah, handle program peringkat daerah, bawak budak-budak pergi acara sukan, pergi meeting kat PPD, ada program motivasi untok murid pada hujung minggu terpaksa hadir, kena buat dokumen tu dan dokumen ni, gila kau kata cikgu ni tak banyak kerja?

Belum sentuh lagi guru-guru ni terpaksa berhadapan dengan isu-isu masalah disiplin. Dengan budak bergaduhnya, dengan yang ponteng sekolahnya, dengan yang merokoknya, yang menggatal dengan makwe, membuli, vandalisme,

Mak oi! Ini semua yang guru-guru terpaksa hadapi kau tahu tak? Aku tak pergi lagi deep lagi ni. Baru cerita sikit je apa yang guru-guru kita lalui. Kau baca ni pun dah stress, belum lagi kalau kalau berada di tempat seorang guru.

Jadi, aku sarankan, kau ubahlah kepala otak kau tu supaya tak terlalu negatif terhadap para guru ni. Memanglah kau nampak kesalahan guru-guru ni, sebab diorang ni manusia! Polis, bomba, akauntan, lawyer, pekerja-pekerja gomen, semuanya ada benda negatif sebab kita ni semua takkan sempurna!

Kau kena ubah pemikiran negatif ni sebab kalau kerja kau hina guru je memanjang, dah tu siapa pulak yang perlu kita agungkan sekarang? Guru sahajalah pekerjaan yang menghasilkan ramai manusia berjaya yang kita jumpa hari ini.

Akhir kata, aku bukan seorang guru, tapi aku berkawan dengan ramai guru.

Sepanjang aku berkawan dengan guru-guru ni, tahu tahu tak apa keistimewaan guru yang semua guru ni ada?

Walaupun kerja diorang bertimbun dan buat stress, diorang tetap gembira untok menjadi seorang guru. Tak tahu kenapa, tapi kata mereka, memanusiakan orang ni satu kerja yang berkat dan memuaskan hati walaupun mencabar.

Dan mereka ni jarang nak membanding-bandingkan kerja diorang dengan kerja orang lain, tak macam kau.

Sumber:- Mufarwa Farid UIA-

jobs from my.neuvoo.com

Thursday, 23 March 2017

Jangan biarkan luka terus bernanah

Sumber foto: Sinar Harian
MALAYSIA adalah sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai etnik yang berbeza kepercayaan, budaya dan bahasa. Perbezaan ini menyukarkan usaha memacu pembangunan negara. Suatu formula jitu dan ampuh diperlukan untuk mencapai perpaduan dan integrasi semua etnik menjadi satu bangsa Malaysia dengan memiliki satu identiti nasional.

Salah satu medium untuk mencapai perpaduan itu ialah melalui penyatuan bahasa. Bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan negara sejak Malaysia mencapai kemerdekaan pada 1957 iaitu hampir 60 tahun lalu.

Malangnya, dalam tempoh hampir enam dekad itu, ada yang masih terkial-kial berbahasa Melayu. Buktinya, secara purata sekitar 35,000 pelajar gagal mata pelajaran Bahasa Melayu dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) setiap tahun. Mereka ini tidak berjaya memperoleh sijil penuh. Ini juga bermakna mereka gagal SPM.

Satu kajian oleh Pensyarah Institut Alam dan Tamadun Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr. Teo Kok Seong melaporkan 604 daripada 14,000 pelatih Program Latihan Khidmat Negara 2010 yang bukan Melayu tidak boleh berbahasa Melayu, sedangkan ada antara mereka lulus mata pelajaran itu dalam peperiksaan SPM.

Beliau turut mendakwa bilangan generasi muda bukan Melayu yang gagal bertutur bahasa kebangsaan dikhuatiri meningkat pada masa depan kerana hampir 90 peratus daripada mereka bersekolah di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK).

Hujah ini disokong oleh penganalisis sosiopolitik, Khoo Kay Peng, yang mengatakan keadaan itu berlaku bukan kerana pengajar­an Bahasa Melayu di SJK lemah, sebaliknya kurang­nya pendedah­an menjadi punca mereka gagal menguasai bahasa itu. Pendedahan secara lisan yang kurang sama ada di sekolah mahupun di rumah menjadi punca segelintir pelajar bukan Melayu tidak boleh berbahasa Melayu.

Pendidikan sepatutnya menjadi medium penyatuan malang­nya, sistem persekolahan pelbagai aliran menambahkan jurang perpaduan kaum.

Sebenarnya ramai di antara kita alpa, sistem pendidikan sekarang masih mengekalkan dasar pecah dan perintah yang diperkenalkan oleh penjajah British sejak abad ke-19. Pemisahan golongan berpelajaran Inggeris dan vernakular hanya untuk menjaga kepentingan ekonomi pada masa itu bukan bertujuan menyatupadukan rakyat. Kesannya, stigma perkauman tumbuh dengan kuat di tanah air kita.

Satu ketika dahulu kita menyedari akan racun yang disemai oleh pihak British maka kita mewujudkan Jawatankuasa Razak, 1956. Laporan Razak yang dibawa oleh mantan Perdana Menteri kita, berusaha agar sukatan pelajar sekolah adalah sama. Ini bertujuan mewujudkan nilai-nilai integrasi dalam kalangan para pelajar.

Antara matlamat utama Penyata Razak ini ialah:

1. Semua sekolah di Tanah Melayu mempunyai satu sukatan yang sama.

2. Menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa perpaduan dan bahasa pengantar di sekolah-sekolah.

3. Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris wajib diajar di semua sekolah rendah dan menengah

4. Mengeratkan perpaduan antara kaum Melayu, Cina dan India sebagai satu rumpun bangsa di Tanah Melayu

5. Mengembangkan sistem pendidikan agar jurang perbezaan kaum dapat dikurangkan.

6. Mewujudkan masyarakat yang toleransi, berdisiplin, terlatih, liberal dan progresif.

Idea ini mendapat tentangan kuat dari orang bukan Melayu. Maka kerajaan yang baik hati mewujudkan pula Jawatankuasa Rahman Talib pada 1960 untuk melihat kembali hasil Laporan Razak. Laporan Rahman Talib inilah yang menjadi tunjang Akta Pelajaran 1961.

Secara umumnya Laporan Rahman Talib bersetuju dan menyokong hampir kesemua dasar yang dicadangkan oleh Laporan Razak, dan terhadap beberapa usul tambahan. Dalam mencapai matlamat menyatupadukan kaum, Laporan Rahman Talib mengesyorkan supaya pendidikan di peringkat sekolah rendah diberikan secara percuma, dan membolehkan kanak-kanak menikmati alam persekolahan dalam sistem pendidikan, manakala untuk mewujudkan dan mengeratkan perpadu­an kaum, peperiksaan juga telah diadakan dalam satu bahasa iaitu sama ada bahasa Melayu ataupun bahasa Inggeris.

Namun ketika ini, seolah-olah sifat sayangkan apatah lagi jati diri kepada negara ini semakin pudar. Ditambah parah dengan cada­ngan pengiktirafan sijil UEC maka satu persoalan utama kini timbul, apa terjadi dengan wasiat keenam raja-raja Melayu sebelum kita mencapai kemerdekaan? Untuk mereka yang buta sejarah wasiat ini diberikan oleh raja-raja Mela­yu semasa menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957. Adakah mereka ini tidak memahami wasiat tersebut dan implikasinya kepada negara kita? Adakah mereka juga boleh dianggap menderhaka kepada raja-raja kita?

Penulis tidak menafikan, tolak ansur dalam budaya juga telah menambahkan kemesraan antara kaum dan etnik. Kerana itu apabila bahasa Melayu dijadikan bahasa rasmi dan bahasa ibunda lain masih boleh digunakan dengan bebas tanpa sekatan. Kaum-kaum lain dan kumpulan etnik bebas mempelajari bahasa ibunda tanpa dikenakan hukuman. Begitu juga dengan amalan budaya lain masih boleh diteruskan oleh komuniti walaupun budaya Melayu jelas diamalkan di negara kita. Tolak ansur ini bertujuan menjaga perasaan semua kaum dan etnik di negara kita supaya segala prasangka dapat dihapuskan. Namun bahasa Mela­yu hendaklah diutamakan dalam setiap urusan rasmi termasuklah peperiksaan utama negara ini. Ke­rana Bahasa Jiwa Bangsa.

Maka, penulis menyeru agar satu tindakan drastik untuk meru­bah sistem pendidikan semasa dengan mendaulatkan kembali bahasa kebangsaan dibuat kerana penulis yakin ini akan membawa perpaduan dan integrasi nasional kepada rakyat walaupun memakan masa yang lama.

Jangan kita biarkan luka yang sudah bernanah itu melarat sehingga terpaksa kita potong bahagian tubuh yang dijangkitinya.

DR. AHMAD ZAHARUDDIN SANI AHMAD SABRI dari Universiti Utara Malaysia.

Sumber: Utusan Online

jobs from my.neuvoo.com

Apa Yang Kita Tahu 'Pentaksiran Dalam Pendidikan'

Sumber foto: TES
Mungkin ramai tidak tahu atau tidak ambil kisah jika penulisan mengenai ‘pentaksiran dalam pendidikan’ dikongsi atau disiarkan.

Bagi kebanyakan ibu bapa yang penting anak-anak lulus peperiksaan dengan cemerlang dan berjaya ke menara gading.

Namun sedarkah atau tidak ibu bapa tentang bagaimana ‘pentaksiran’ dijalankan dibilik darjah maupun sehingga keperingkat UPSR. PT3, SPM, STPM.

Tahukah ibu bapa maupun calon peperiksaan tentang bagaimana penandaan atau pemarkahan dijalankan terhadap kertas pentaksiran anak anda. Adakah ‘penanda kertas peperiksaaan’ dilatih atau layak untuk menjalankan pentaksiran terhadap anak anda?

Kebanyakkan ‘pemeriksa atau penanda kertas ujian’ yang terlibat mengikuti, memilih dan mematuhi skim penggredan pentaksiran yang telah diberikan kepada mereka oleh badan organisasi pentaksiran yang terlibat.

Ramai juga memilih dan menggunakan kaedah yang mencerminkan cara mereka dinilai sebagai pelajar; atau mengikut arahan seorang mentor atau arahan yang diberikan oleh institusi mereka.

Penandaan dan penggredan kertas pentaksiran ditentukan selepas semua markah pelajar untuk tugasan atau ujian telah dijalankan. Penggredan rujukan norma merujuk kepada gred yang diberikan kepada pelajar berdasarkan prestasi relatif mereka berbanding kelas secara keseluruhan.

Bagi penggredan rujukan kriteria, ia merujuk kepada pemberian gred yang telah ditentukan ‘pentaksir’ sebelum tugasan, ujian atau pentaksiran dijalankan. Sebagai contoh, skor 90 ke atas boleh ditakrifkan dan jadikan ambang asas untuk gred A, tanpa mengambil kira bilangan calon yang berjaya memperolehi skor lebih atau dibawah aras ambang.

Samada untuk ‘melengkung atau tidak’ adalah satu persoalan besar. Melengkung gred ialah mentakrifkan gred mengikut taburan skor pelajar.

Memilih untuk melengkung gred atau menggunakan sistem penggredan rujukan kriteria boleh memberi kesan kepada budaya persaingan dan / atau keadilan yang ditentukan dalam kelas.

Melengkung gred menyediakan satu cara untuk menyeragamkan gred tetapi penggredan rujukan norma boleh memastikan bahawa taburan gred adalah setanding dari semasa ke semasa.

Bengkel atau latihan bersama kumpulan pemeriksa atau penanda kertas pentaksiran seperti ‘pengajian pendidikan profesional’ boleh menggunakan teknik kerja rujukan norma untuk menyeragamkan penggredan keseluruhan. Dalam bengkel ini, latihan penyeragaman pemarkahan harus dikongsikan dan dipersetujui bersama.

Melengkung gred tidak boleh dijadikan ‘panduan arahan’ untuk kumpulan penanda tentang bagaimana untuk menentukan gred berdasarkan rubrik yang telah ditetapkan

Tambahan kepada penyeragaman penggredan, penggredan rujukan norma membolehkan pasukan pengajar untuk mereka bentuk tugasan yang lebih mencabar bagi membezakan calon yang memperolehi skor prestasi terbaik.

Tugasan yang lebih mencabar boleh melencong taburan gred, penggredan rujukan norma boleh meminimumkan kesan kepada majoriti pelajar yang skor mereka mungkin akan menjadi lebih rendah.

Kritik menyatakan melengkungkan atau memencongkan gred adalah tidak adil bagi kebanyakkan calon. Ini adalah kerana dikatakan, tidak kira sejauh mana pencapaian mereka, calon akan diberikan gred yang lebih rendah dari apa yang sepatutnya mereka layak. Calon harus mempunyai peluang yang sama untuk mendapatkan A atau cemerlang.

Atas sebab ini, kebanyakkan pendidik tidak menentukan taburan gred. Kelebihan menggunakan skim penggredan rujukan kriteria adalah ia mengurangkan rasa persaingan di kalangan pelajar kerana mereka tidak bersaing untuk memperolehi A atau B terhad. Skor pencapaian mutlak yang diperolehi, dan bukan prestasi relatif, yang menentukan gred mereka.

Terdapat beberapa cara untuk melengkung atau memencong gred yang boleh digunakan seperti:

Keluk loceng (bell curve) dimana skor disetarakan dengan menggunakan teknik statistik untuk membentuk semula pengagihan ke dalam lengkung loceng. Pendidik kemudiannya memberikan gred (contohnya, C +) untuk skor median dan gred rambang ditentukan berdasarkan kepada jarak skor dari titik rujukan ini. Aplikasi hamparan eletronik seperti Excel boleh digunakan untuk menormalkan skor.

Penggredan rujukan kriteria adalah skala yang telah ditentukan, pentaksiran adalah berdasarkan kepada objektif pembelajaran yang jelas dan rubrik penggredan. Ini adalah supaya calon tahu apa yang mereka boleh jangkakan untuk mendapat A , B, C, dan lain-lain

Pengumpalan adalah apabila pendidik mewujudkan pengagihan markah dan mengenal pasti kelompok skor dipisahkan oleh taburan skor yang kemudiannya diggunakan sebagai penada aras untuk memberikan gred.

Sistem kuota, sering digunakan di sekolah undang-undang, pendidik mencipta kuota menentukan bilangan pelajar yang boleh mendapatkan setiap gred. Para pendidik mengaplikasikan kuota ini selepas memperolehi pangkatan skor pelajar.

Melengkung atau memencong gred boleh digunakan sebagai alat untuk menyesuaikan gred pada pentaksiran atau ujian yang dibina dengan kesahan dan kebolehpercayaan yang rendah, tetapi penggunaan melengkung atau memencong gred yang konsisten bukanlah sesuatu yang digalakkan memandangkan pendidik semestinya mentaksir apa yang mereka mahu calon belajar dalam program yang diajar.

Baiklah, yang mana satukah pilihan anda? Penggredan rujukan norma atau penggredan rujukan kriteria?


Azizi Ahmad adalah seorang pendidik.


Azizi Ahmad
114, Jalan Masjid Firdaus, Segambut Luar, 51200 Kuala Lumpur
016-2422587
bakorlambok@gmail.com


Sumber: GPS Bestari

jobs from my.neuvoo.com

Regular and Irregular Adverbs

Regular adverbs; Regular adverbs are formed by talking an adjective and

adding some form of the suffix “-ly”.

Irregular Adverbs; Irregular adverbs are adverbs that are not formed from

standard English spelling conventions. Follow the list for detailed expressions;
jobs from my.neuvoo.com

Wednesday, 22 March 2017

10 Principles for Effective Vocabulary Instruction In Classroom

Select words to teach.

Use strategies to engage students in the word study.

Help students to come up with their own definitions and etc…

Follow the list for other expressions and examples;
jobs from my.neuvoo.com

Asking For Permission in English

Can I borrow your calculator?

Could I use your phone, please?

Is it OK if I use your computer for a minute? and etc…

Follow the list for other examples;
jobs from my.neuvoo.com

Tuesday, 21 March 2017

Semakan Keputusan Tawaran Tingkatan 6 Sesi 2017/2018


Pelajar lepas SPM 2016 boleh mengetahui keputusan ditawarkan ke Tingkatan 6 sesi 2017/2018 dengamn membuat semakan tawaran secara atas talian.

Keputusan tawaran kemasukan ke Tingkatan 6 di Sekolah Menengah Bantuan Penuh Kerajaan boleh di semak menerusi sistem aplikasi semakan Portal Rasmi KPM.

Untuk makluman, tarikh sebenar untuk semakan berkenaan juga akan diumumkan di portal KPM.



Lain-lain maklumat berkenaan Tingkatan 6:

- Kerangka konseptual pembelajaran Tingkatan 6, SINI
- Syarat-syarat Kemasukan Tingakatan 6 - SINI
- Borang Rayuan Kemasukan Tingkatan 6 - SINI
- FAQ mengenai Tingkatan 6 - SINI
- Etika Berpakaian Biasa Tingkatan 6 - SINI

jobs from my.neuvoo.com

Monday, 20 March 2017

Kerajaan perkenal kaedah belajar Inggeris untuk pelajar luar bandar

PUTRAJAYA: Satu kaedah pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris dalam talian, Cambridge Accessible Tests (CATs), akan diperkenalkan dengan tumpuan diberikan kepada pelajar luar bandar, kata menteri pendidikan.

Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, projek perintis itu akan bermula menjelang hujung tahun ini melibatkan kira-kira 40 sekolah rendah dan menengah di luar bandar dan dijangka dilaksanakan sepenuhnya dalam tempoh 1 atau 2 tahun lagi.

Dibangunkan dengan kerjasama Cambridge Malaysia Education and Development Trust (CMEDT), Mahdzir berkata, sebuah jawatankuasa kerja yang diketuai Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr Khair Mohamed akan ditubuhkan bagi memantau pelaksanaan CATs.
“Saya berpendapat ini satu daripada program sangat baik untuk pelajar, terutamanya di luar bandar yang kurang terdedah kepada bahasa Inggeris,” katanya selepas majlis penerangan Strategi Pelaksanaan Pendidikan Bahasa Inggeris ke Arah Kemenjadian Murid, hari ini.


Turut hadir ialah Pengerusi Eksekutif CMEDT, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid dan Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Datuk Seri Alias Ahmad.

Mahdzir berkata, reka bentuk CATs dibangunkan CMEDT dan guru bahasa Inggeris turut dilatih di English Language Training Centre (ELTC), Kementerian Pendidikan untuk melaksanakan program itu.

Sementara itu, Pengarah ELTC, Dr Mohamed Abu Bakar berkata, CATs berfungsi sebagai kaedah tambahan pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris melibatkan 9 tahap penguasaan di peringkat sekolah rendah dan menengah.

“Penguasaan bahasa Inggeris pelajar akan diuji dari satu tahap ke satu tahap dan jika mereka mampu menyempurnakan semua 9 tahap, maksudnya penguasaan mereka sangat bagus.

“Apabila pelajar selesai 9 tahap pembelajaran di sekolah rendah, mereka akan bermula semula pada tahap pertama di sekolah menengah,” katanya.

Tambahnya, pelaksanaan CATs dijangka mampu meningkatkan peratusan pelajar lulus bahasa Inggeris di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) daripada 79.4% pada 2016 kepada sasaran 81% menjelang 2020.

jobs from my.neuvoo.com

Body Vocabulary - Visual Expression

Body Vocabulary

Head, chest, ear, tongue, finger, wrist, chin, stomach, forehead, eyebrow, iris, navel, elbow, hand and etc… Please look up the picture;
jobs from my.neuvoo.com

Adverbs of Frequency

Follow the list

An adverb of frequency tells us how often something takes place.

We often place adverbs of frequency in these positions.

Positions; At the begining of the sentence. Exam; Occasionally, often, sometimes.

Positions; At the end of the sentence. Exam; Frequently, occasionally, sometimes and etc…

Follow the other expressions and examples;

jobs from my.neuvoo.com

Syarat Biasiswa JPA terlalu ketat, KPM akan buat rayuan

KULAI – Kementerian Pendidikan akan menghantar surat rayuan rayuan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) supaya mempertimbangkan semula syarat kelayakan biasiswa untuk lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Timbalan Menterinya, P Kamalanathan berkata, beliau berharap JPA dapat menimbang syarat berkenaan supaya membuka peluang lebih luas kepada pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam SPM.

“Saya sedikit kecewa dengan keperluan syarat yang ditetapkan JPA kerana tidak mudah semua pelajar memperoleh A+ untuk setiap mata pelajaran yang didudukinya.

“Ia juga seolah-olah tidak adil kepada mereka yang mendapat 9A+ dan 1A atau 10A+ dan 1A kerana mereka telah bekerja keras untuk itu tetapi tidak layak untuk program penajaan,”katanya.

Beliau berkata demikian ketika memberi respons berhubung laporan sebuah portal yang menyatakan hanya pelajar mendapat A+ bagi semua mata pelajaran sahaja boleh menerima penajaan.

Kamalanathan berkata, makluman ini juga tidak adil kepada pelajar kerana keputusan SPM baru sahaja diumumkan.

“Makluman tentang syarat ini hanya dibuat selepas keputusan SPM diumumkan,” katanya.

Sementara itu, satu majlis meletak batu asas pembinaan bangunan baharu Sekolah Jenis Kebangsaan Kamalanathan (tiga,kiri) semasa menyempurnakan majlis meletak batu asas bangunan baru SJKT Ladang Kulai Oil Palm.

Tamil (SJKT) Ladang Kulai Oil Palm, telah dilaksanakan oleh beliau, di sini, semalam.

“Pembinaan tersebut dijangka siap pada 2018 membabitkan peruntukan sebanyak RM5.95 juta di atas tanah seluas 1.2 hektar yang mana akan memberi manfaat kepada lebih 166 murid
apabila ia siap kelak.

“Bangunan sekolah ini akan mempunyai enam bilik darjah termasuk bilik-kemudahan lain seperti perpustakaan dan bilik guru,” katanya.

Katanya, kerajaan persekutuan telah agihkan peruntukan RM80.3 juta untuk membina sekolah Tamil di negeri ini sejak 2014.

jobs from my.neuvoo.com

How Do We Speak English in Classrom?

English Classroom Language – How Do We Speak English in Classrom?

Good morning, good afternoon, open your book / workbooks on page…, What does … mean our language?, Can I help you?, Have you all finished?, Be quite please and etc…
jobs from my.neuvoo.com

SPM sekurang-kurangnya 9A+ boleh mohon tajaan JPA

PUTRAJAYA 19 Mac – Pelajar yang mendapat keputusan sekurang-kurangnya 9A+ dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2016 boleh memohon untuk dipertimbangkan bagi Program Penajaan 9A+ Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Ketua Pengarah JPA, Datuk Seri Zai­nal Rahim Seman berkata, pelajar yang layak akan ditaja di peringkat persediaan hingga ijazah pertama dalam bidang yang ditetapkan kerajaan di universiti awam (UA) atau institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) dalam negara.

“Berikutan dengan perta­nyaan oleh beberapa pihak me­ngenai program penajaan ini, adalah dijelaskan bahawa se­mua pelajar mencapai keputusan sekurang-kurang­nya 9A+ boleh memohon untuk dipertimbangkan,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Sebelum ini, sebuah akhbar melaporkan timbul kekeliruan dalam kalangan pelajar cemerlang SPM mengenai program itu, apabila dimaklumkan ha­nya mereka yang mendapat A+ dalam semua subjek diambil, layak mendapat tajaan.

Zainal Rahim berkata, JPA memperkenalkan Program Pe­najaan 9A+ itu memandangkan Program Busary telah dimansuhkan pada tahun ini, selain mengambil kira pencapaian pelajar yang cemerlang.

Menurut beliau, Program Bursary tahun 2016 telah dilaksanakan secara one-off oleh JPA sebagaimana diputuskan kerajaan dan ini bermakna pada tahun ini, program tersebut tidak lagi diteruskan sebalik­nya dimansuhkan.

Katanya, sejajar dengan keputusan­ kerajaan bagi Mo­del Baharu Penajaan JPA 2017, program penajaan yang masih dikekalkan pelaksanaannya ada­lah Program Penajaan Nasional (PPN) dan Program Khas Jepun, Korea, Perancis dan Jerman (JKPJ).

Di bawah PPN, beliau berkata, penajaan diberikan kepada 20 pelajar paling cemerlang dalam SPM 2016 berdasarkan senarai Lembaga Peperiksaan untuk melanjutkan pelajaran ke 10 universiti terbaik dunia mengikut QS World University Ranking berdasarkan bidang pengajian.

Bagi program JKPJ pula, penajaan diberikan kepada 200 pelajar cemerlang untuk mengikuti pengajian dalam bidang kejuruteraan.

Bagaimanapun katanya, penajaan dalam bidang sains dan teknologi dan sains sosial ke negara Jepun, Korea, Perancis serta Jerman boleh dipertimbangkan dan tertakluk kepada keputusan kerajaan.

Zainal Rahim berkata, Mo­del Baharu Penajaan JPA adalah langkah untuk memastikan negara mendapat pulangan dan manfaat yang optimum daripada pelaburan diperuntukkan.

Justeru, program penajaan JPA memfokus kepada empat teras utama iaitu merit dan inklusiviti; golongan berpendapatan rendah B40, sederhana M40 dan Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET); pembangunan Malaysia sebagai hab pendidikan; dan pula­ngan pelaburan kerajaan.

Katanya, pelajar lepasan SPM 2016 yang berminat memohon program-program penajaan yang ditawarkan JPA boleh melayari portal rasmi JPA di www.jpa.gov.my atau esilav2.jpa.gov.my.

Jika terdapat sebarang pertanyaan lanjut mengenai program tajaan atau masalah teknikal, JPA turut menyediakan talian khas (hotline) 03-8885 3049 untuk dihubungi pada setiap hari bekerja (8:30 pagi hingga 5:30 petang) bermula 16 Mac hingga 5 Mei ini. – BERNAMA


jobs from my.neuvoo.com

Muat Turun Manual Pengisian SKPMg2 Secara Dalam Talian

Berikut kami kongsikan buku manual pengisian Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang Ke-2 (SKPMg2) untuk kegunaan guru-guru.

Buku ini telah disediakan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti, Kementerian Pendidikan Malaysia

Muat turun Manual Pengisian SKPMg2

Muat turun Manual Pengisian SKPMg2

jobs from my.neuvoo.com

Markah Penilaian Rendah, Guru Buat Laporan Polis Terhadap GPK

Seorang guru telah membuat laporan polis ke atas Guru Penolong Kanan 1 nya kerana memberikan ulasan yang tidak profesional dalam eprestasi kepadanya lapor sebuah blog pendidikan, pendidik2u.my.
Sumber: Pendidik2u.my
Menurut laman blog itu lagi, guru tersebut turut menyatakan di dalam laporan polisnya bahawa GPK1 itu memberikan ulasan yang tidak menggambarkan prestasi sebenar, tidak bersifat profesional dan perlu bertanggungjawab keatas ulasan yang telah diberikannya.

Markah prestasi tahunan kini boleh disemak di Laman Web HRMIS secara online, dan juga dapat melihat ulasan yang telah dibuat oleh Pegawai Yang Menilai.
jobs from my.neuvoo.com

Sunday, 19 March 2017

Pertandingan 'Digital Storytelling (DST) Animation 2017' Anjuran BTP, KPM


Pengenalan

Bahagian Teknologi Pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia akan menganjurkan pertandingan Digital StoryTelling (DST) Animation 2017 yang bertujuan mencungkil bakat dan minat murid dalam industri animasi, di samping menggalakkan penghasilan bahan kreatif melalui teknologi dan membudayakan penggunaan teknologi / ICT dalam PdP.

Pertandingan ini diharapkan dapat menghasilkan:
i. minat dalam industri animasi,
ii. galakan pembangunan bahan kreatif melalui teknologi melalui kerjasama murid dan guru, serta
iii. pembudayaan penggunaan teknologi / ICT dalam PdP.

Pelaksanaan

Penyertaan adalah terbuka kepada semua sekolah rendah dan menengah Kementerian Pendidikan Malaysia. Walau bagaimana pun, hanya satu (1) animasi terbaik dari setiap kategori di peringkat negeri akan dipertandingkan ke peringkat kebangsaan. Tema produksi animasi yang perlu dihasilkan adalah “Kisah Teladan / Value in The Story”.

Setiap negeri dimohon memilih dan menghantar satu (1) klip animasi terbaik dari kategori Sekolah Rendah dan Menengah. Pemilihan animasi terbaik akan ditadbir urus oleh BTPN masing-masing.

Sekiranya terpilih, kumpulan yang memenangi tempat pertama, kedua dan ketiga akan dijemput ke majlis Anugerah Pembestarian Sekolah yang akan diadakan pada bulan Oktober 2017.

Segala tuntutan perjalanan, makan/minum dan penginapan ke majlis anugerah tersebut walau bagaimana pun tidak ditanggung oleh pihak penganjur.

Tarikh tutup penyertaan adalah sebelum/pada 1 Ogos 2017

Penutup

Bersama-sama ini disertakan lampiran berikut untuk makluman dan tindakan selanjutnya:

Surat Siaran Pertandingan Digital Storrytelling Animation 2017
Syarat dan Peraturan Pertandingan (Wajib dibaca dan difahami oleh Semua Peserta)
Borang Penyertaan (Diisi oleh Peserta)
Lampiran Sokongan (Diisi oleh Penilai Peringkat Negeri)

Untuk maklumat lanjut, layari laman Bahagian Teknologi Pendidikan, KPM

jobs from my.neuvoo.com

Google+ Followers