Wednesday, 23 August 2017

300 murid, guru cemas bangunan sekolah bergegar

Imej via Utusan Online
KUALA LUMPUR 22 Ogos - Sebanyak 300 murid dan guru di sebuah Sekolah Kebangsaan Taman Sungai Besi Indah, Kajang dekat sini cemas apabila mereka merasakan gegaran di bangunan terbabit petang tadi.

Dalam kejadian kira-kira pukul 3 petang itu, kesemua murid dan guru yang panik masing-masing bergegas keluar dari bangunan ke kawasan lapang berhampiran untuk menyelamatkan diri.


Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd Sani Harul berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira pukul 3.24 petang memaklumkan mengenai gegaran tersebut.

“Anggota bomba segera dikerah ke lokasi bagi menjalankan pemantauan di kawasan sekitar.

“Walau bagaimanapun, tiada kemalangan jiwa atau kerosakan harta benda dilaporkan berlaku ekoran gegaran tersebut,” katanya di sini hari ini.

Tambah Mohd. Sani, pihak bomba telah menjalankan proses evakuasi di keseluruhan banggunan sekolah terbabit.

“Berikutan itu juga, kita telah memaklumkan mengenai kejadian kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) Hulu Langat untuk tindakan selanjutnya,” jelasnya. - UTUSAN ONLINE

Masyarat perlu berfikiran terbuka dengan KBAT

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Masyarakat perlu berfikiran terbuka dan me­nerima penerapan elemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam sistem pendidikan negara ini memandang­kan pendidikan perlu berubah selari dengan kehendak semasa.

Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, beliau sedar sukar untuk memperkenalkan sesuatu yang baharu namun pada abad ke-21 ini masyarakat perlu ber­ubah dan mempu­nyai pemikiran baharu terutama dalam bidang pendidikan.

Malah kata beliau, KBAT telah lama dilaksanakan di negara-negara maju di mana masyarakatnya tidak lagi terlalu bergantung kepada sistem peperiksaan semata-mata.

“Saya mempunyai keyakinan rakyat negara ini boleh membantu Kementerian Pendidikan dalam menjayakan KBAT tetapi ia merupakan satu proses yang panjang untuk dilaksanakan.

“Kita tidak perlu takut dan merasa rendah diri dengan hal-hal yang berkaitan dengan pendidikan malah kita perlu ada sema­ngat yang kuat untuk melangkah menjadi sebuah negara maju,” katanya menjawab soalan tambahan Senator Rahemah Idris dalam sidang Dewan Negara hari ini.

Menurut Mahdzir, Kementerian Pendidikan turut menganjurkan bengkel yang melibatkan ibu bapa dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) bagi memberi pemahaman kepada mereka mengenai KBAT.

“Penerapan KBAT di dalam sistem pembelajaran masa kini memerlukan pemahaman dan sokongan semua pihak.

“Sebab itu dianjurkan bengkel terutama di kawasan luar bandar dan pedalaman yang turut di­sertai ibu bapa bagi memastikan mereka memahami apa itu KBAT dan mengubah pemikiran mereka mengenai pendidikan,” ujarnya.

Katanya, Kementerian Pendidikan juga menyedari bahawa demografi negara ini berada dalam empat kategori iaitu pelajar di bandar, pinggir bandar, luar bandar dan pedalaman.

Oleh itu, kata beliau, guru hendaklah membuat pengubahsuai­an kaedah pengajaran dengan mengambil kira demografi pelajar dan para guru juga perlu krea­tif serta berinovasi untuk mengajar menggunakan kaedah yang disesuaikan dengan persekitaran.


Jadikan CPR subjek wajib di sekolah

Gambar hiasan
KUALA LUMPUR - St John Ambulance Sarawak (SJAS) meminta kerajaan Persekutuan dan negeri menjadikan bantuan Pernafasan Resusitasi Kardiopulmonari (CPR) sebagai subjek wajib di semua sekolah di negara ini.

Pengerusi dan Komandan SJAS Datuk Seri Ang Lai Soon berkata kaedah menyelamat nyawa itu perlu dijadikan subjek wajib bukan sahaja di sekolah kebangsaan malah di sekolah antarabangsa, swasta dan institusi pengajian tinggi.

“Kaedah menyelamat nyawa ini boleh diguna pakai dalam pelbagai keadaan kecemasan termasuk serangan jantung atau hampir lemas ketika pernafasan atau denyutan jantung seseorang terhenti secara tiba-tiba.

“Saya berpendapat cara paling berkesan untuk menyelamatkan nyawa ialah dengan melakukan CPR. Sejak beberapa tahun lepas, syor dibuat supaya sesiapa sahaja termasuk seseorang yang tidak terlatih, perlu melakukan CPR dengan cara menekan dada (jika berdepan situasi tersebut),” katanya pada majlis SJAS Mass CPR 2017 di Kuching baru-baru ini.

Menurutnya adalah amat baik sekiranya setiap orang tahu melakukan CPR kerana ia boleh menyelamatkan nyawa.

“Oleh itu, setiap orang perlulah tahu cara melakukan CPR dan sekolah harus menjadikan kemahiran ini sebagai subjek wajib kerana kita tidak mahu hidup dengan penuh kekesalan di kemudian hari,” katanya.

Ang juga percaya mereka yang tinggal di luar bandar, khususnya di kampung- kecil di seluruh negara, akan mendapati CPR sangat berguna semasa kecemasan.

Dalam keadaan kemudahan perubatan yang terhad atau tidak memuaskan, mereka sekurang-kurangnya boleh bergantung pada CPR untuk menyelamatkan nyawa, katanya.

Beliau juga merayu kepada pihak pengurusan premis awam dan persendirian supaya memasang ‘defibrillator’ dan melatih staf masing-masing mengenai CPR, pertolongan cemas dan kemahiran kejururawatan yang merupakan sesuatu yang diwajibkan di kebanyakan tempat di negara maju. - Bernama

Ibu bapa terlalu melindungi sukarkan tugas guru?

Gambar hiasan
MASIH ingatkah anda dahulu betapa guru sekolah amat dihormati dan disayangi tidak kira segarang mana pun mereka, malah sekiranya anda dipukul guru dan pulang mengadu pada ibu bapa maka habuan yang lebih lagi anda akan dapat.

Bukan bermakna guru sekarang tidak lagi dihormati atau disayangi cuma, keadaan kini dengan sikap segelintir ibu bapa yang terlalu melindungi anak mereka membuatkan tugas seorang guru semakin sukar.

Sudah acap kali rasanya kita melihat tajuk di muka akhbar bagaimana guru disaman, diserang dan pelbagai lagi hanya kerana mendenda anak muridnya, malah ada juga yang dipecat kerana sebab sedemikian.

Terbaru, seorang bapa membuat laporan polis berhubung anaknya yang berusia 12 tahun dipukul guru di kepala dan tengkuknya menggunakan buku teks.

Katanya, dia kesal dengan sikap guru tersebut dan bimbang kejadian tersebut akan menggangu emosi anaknya yang bakal mengambil UPSR, selain turut meninggalkan kesan emosi yang mendalam terhadap diri dan anaknya.

Ya, zaman kini sudah berubah, semuanya di hujung jari membuatkan anak-anak semakin manja, tidak boleh disentuh langsung. Itu tanggapan netizen.

Pengguna Facebook, Fitrey Peteh mendakwa dia pernah kena lebih teruk daripada gurunya dahulu.

"Anak pakcik kira OK kena buku teks, saya dulu kena hentak kepala kat papan hitam, hanya kerana saya bebal dalam subjek matematik, hasilnya sekarang saya dah berjaya," tulisnya.

Pendapatnya turut disokong pengguna Facebook, Mohd Zulkiflie.

"Ceh, aku dulu lambat masuk kelas, cikgu pukul pakai tukul besi kat kepala, rilek jer. Nak suruh anak jadi orang ni kena didik sikit," tulisnya.

Pengguna Facebook, Zan Shukri turut mengimbau kenangan denda beliau semasa di zaman persekolahan dahulu.

"Dulu aku pernah kena, tiada pun buat laporan polis. Sifat seorang guru buat salah, pukul dan macam-macam lagi denda.

"Ada yang kena dengan buku, kayu, rotan. Kena baling tu perkara biasa, pemadam papan hitam, kapur dan macam-macam lagi. Tiada pun yang kecoh," tulisnya.

Ada juga yang cuba memberikan rasional seorang guru mendenda anak muridnya seperti pengguna Facebook, Ase Trooper.

"Bab cikgu pukul anak mesti ada sebab, kalau ibu bapa tidak puas hati, ajar sendiri anak dirumah," tulisnya.


Bagaimanapun, ada juga yang memberi idea denda lain kepada guru dalam usaha mengajar anak-anak murid nakal di sekolah.

"Ketika saya disekolah 40 tahun yang lalu, guru tidak memukul saya tapi mendenda saya menulis 100 perkataan 'saya akan siapkan kerja sekolah di rumah', Alhamdulillah denda tersebut membuatkan tulisan saya menjadi lebih kemas.

"Anak saya dahulu pun ketika usianya lima tahun, saya menggunakan kaedah menghukum dengan denda mengambil wudhuk," tulisnya.

Sementara itu, terdapat kajian oleh seorang Profesor Psikologi di Kolej Calvin Michigan, Marjorie Gunnoe melihat bahawa kanak-kanak sehingga usia enam tahun yang pernah dipukul (tidak secara keterlaluan) mempunyai prestasi yang lebih bagus di sekolah serta lebih optimistik dalam hidup mereka berbanding kanak-kanak yang tidak pernah dipukul.

Sementara itu, guru perlu bijak mengawal emosi dan tidak menjatuhkan hukuman ke atas murid tanpa merujuk pihak atasan terlebih dahulu, memandangkan sensitiviti bidang pendidikan kini begitu meluas.

Exco Pelajaran, Pengajian Tinggi dan Tugas-Tugas Khas Negeri Terengganu, Ghazali Taib berkata, setiap guru perlu lebih berhati-hati dalam mengenakan hukuman supaya tidak menimbulkan polemik atau keadaan tidak selesa kepada murid, ibu bapa dan masyarakat.

Tuesday, 22 August 2017

Download Grammar Practice Grade 1 - 4 (Answer Key Provided)


This book of Grammar Practice provides teachers with resources, activities, and ideas aimed at introducing students to the basic elements of grammar.

The activity pages can be used as a resource around which to build and develop a classroom program.

Good grammar skills help children improve their expression and give them an appreciation of how the various elements of English are used to convey meaning. With an understanding of the rules, processes and elements that govern English, children are able to communicate both crrectly and effectively.

Download:
Grammar Practice Grade 1 - 2
Grammar Practice Grade 3 - 4


Download:
Grammar Practice Grade 1 - 2
Grammar Practice Grade 3 - 4




Monday, 21 August 2017

Senarai sekolah hotspot bukan menghukum - Kamalanathan

P Kamalanathan (dua dari kiri) menyaksikan Christopher Anthony (kanan)
menyerahkan logo rasmi Kem Jelajah Didik kepada Abdul Jalil (kiri)
di Majlis pelancaran Kem Jelajah Didik Berita Harian - Tesco
di Kolej Yayasan UEM, Lembah Beringin, Selangor. - Foto Salhani Ibrahim
KUALA KUBU BHARU: Tindakan Kementerian Pendidikan menyenaraikan 402 sekolah hotspot yang dikaitkan dengan kes disiplin dan dadah di seluruh negara, bukan bertujuan menghukum mana-mana pihak.

Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk P Kamalanathan, berkata ia adalah garis panduan dan langkah pencegahan awal berikutan Sistem Salah Laku Disiplin Murid (SSDM) kementerian mencatatkan kadar salah laku dan masalah disiplin murid agak tinggi.

"Ini (menyenaraikan) adalah untuk mengumpulkan maklumat, bukan bertujuan mengenakan hukuman. Penyenaraian ini juga tidak akan menjejaskan prestasi sekolah.

"Kementerian tidak melihat sekolah yang tersenarai sebagai teruk tetapi menunjukkan ada pemantauan terhadap sekolah yang memerlukan kaunseling," katanya pada sidang media selepas merasmikan Jelajah Didik BH bersama Tesco, di sini, hari ini.

Yang turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif The New Straits Times Press (M) Bhd (NSTP), Datuk Abdul Jalil Hamid dan Penulis Kanan Khas (Ekonomi dan Hal Ehwal Semasa) BH, Saidon Idris.

Selain itu, turut hadir Pengarah Stor Sentral, Tesco Malaysia, Christoper Anthony dan Ketua Pegawai Eksekutif Kolej Yayasan UEM, Datin Nor Rubaiha Mohamed Nor.

Mengulas lanjut, Kamalanathan berkata, kaunseling bukan membabitkan masalah disiplin seperti buli dan pengedaran dadah sahaja tetapi mempunyai konsep lebih luas.

Katanya, kementerian prihatin terhadap isu pelajar lewat ke sekolah, yang berpunca daripada masalah lain seperti tinggal jauh daripada sekolah dan masalah keluarga.

"Kementerian akan terus menjalankan pemantauan di 10,000 sekolah di seluruh negara.

"Ketika ini, kementerian turut menjalankan program kerjasama sekolah angkat dengan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) .

"Mereka akan bantu dan menjalankan pemantauan kerana ada sekolah yang memerlukan pengawasan dan penyeliaan pegawai," katanya.

Kamalanathan berkata, kementerian turut mengalu-alukan kerjasama dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan persatuan penduduk untuk membanteras masalah disiplin membabitkan pelajar sekolah.

Sumber: Berita Harian


Pendidikan sahsiah tangani pelajar bermasalah

Imej via Harian Metro
KUALA LUMPUR: Pendidikan sahsiah mesti menjadi teras sistem pendidikan negara berbanding pencapaian berorientasikan peperiksaan.

Rektor Kolej Universiti Islam Perlis, Dr Mohd Mizan Mohammad Aslam, berkata pengabaian pendidikan berasaskan hati antara punca masalah disiplin pelajar semakin sukar dibendung.

Katanya, sekolah bersaing untuk mendapat markah tertinggi berdasarkan pencapaian gred terbaik yang diperolehi pelajar tetapi tiada markah untuk pelajar yang memiliki sahsiah terbaik.

Tanpa pendidikan sahsiah, beliau berkata, pelajar tidak tahu menilai baik dan buruk sesuatu perkara, kesopanan dan kesusilaan sebagaimana yang dinyatakan dalam Rukun Negara.

"Mereka yang menonjolkan tingkah laku negatif dianggap hebat, tidak menghormati ibu bapa, pakaian dan kata-kata kurang sopan ialah contoh nilai sahsiah yang semakin hilang.

"Sistem pendidikan terlalu menekankan peperiksaan tanpa mengambil berat faktor psikologi pelajar yang akhirnya melahirkan insan cemerlang akademik tanpa nilai sahsiah diri yang baik," katanya kepada BH Online di sini, hari ini.

Beliau mengulas pemerhatian Kementerian Pendidikan yang mengenal pasti empat elemen yang menjadi penyebab berlakunya peningkatan masalah disiplin terutama kejadian buli dalam kalangan pelajar sekolah.

Faktor pemakanan, persekitaran, teknologi dan masyarakat menyebabkan pelajar pada masa kini menjadikan nakal.

Sumber: Berita Harian

402 sekolah dalam pemerhatian, ibu bapa tidak perlu bimbang - Mahdzir

IPOH 19 Ogos - Ibu bapa tidak perlu bimbang tentang sekolah anak mereka belajar jika tersenarai dalam 402 buah sekolah menengah dan rendah di seluruh negara yang dalam pemerhatian Kementerian Pendidikan berikutan isu disiplin.

Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, pihak sekolah termasuk ibu bapa dan guru perlu positif dengan penyenaraian tersebut dan bersama-sama meningkatkan prestasi sekolah masing-masing.

"Ibu bapa tidak perlu susah hati dengan perlabelan ini. Ada beberapa kriteria yang diambil oleh pihak kementerian sebelum menyenaraikan sekolah terlibat.

"Kita pergi kepada beberapa kriteria dalam kategori itu, misalnya jika ada 900 pelajar dalam sesebuah sekolah, ada satu atau dua kelompok sahaja yang bermasalah dan peratusannya tidak banyak.

"Oleh itu, pihak sekolah, ibu bapa, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan alumni perlu membuat sesuatu dengan melakukan penambaikan dan menukar aspek negatif itu kepada positif," katanya selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Ipoh Timur di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE




Sunday, 20 August 2017

Pemulihan vs lokap, PIBG dan NUTP berbeza pendapat

KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan wajar mendapatkan restu ibu bapa terdahulu, sebelum memilih pelajar yang dikenal pasti mempunyai masalah disiplin untuk menjalani program pemulihan di penjara dan lokap.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP), Kamarozaman Abd Razak, berkata tindakan itu wajar kerana bimbang ibu bapa akan menuding jari terhadap pihak sekolah, sekiranya anak mereka yang menjalani program terbabit mengalami trauma.

"Jika program ingin dilaksanakan, ia perlu diteliti secara mendalam kerana pendedahan sebegini boleh menyebabkan mereka (pelajar) trauma.

"Sebelum melaksanakan program itu, kementerian perlu berbincang dengan sekolah dan ibu bapa serta dapatkan persetujuan mereka.

"Ibu bapa yang memang sudah tahu anak mereka mempunyai masalah disiplin yang sukar dikawal mungkin akan bersetuju dengan program ini, tetapi, kebenaran mereka (ibu bapa) perlu diutamakan," katanya ketika dihubungi BH, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Mahdzir Khalid.

Sementara itu, Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 5, Wangsa Maju, Abd Rahim Ahmad, mencadangkan supaya program itu tidak terhad kepada pelajar yang mempunyai masalah disiplin sahaja.

"Jika ini adalah demi pembelajaran, semua (pelajar) perlu diberi pendedahan akibat menjadi seorang penjenayah di negara ini tidak kira sama ada pelajar itu nakal atau tidak.

"Kalau hanya tumpu kepada pelajar bermasalah, mungkin mereka berasa seolah-olah dikategori sebagai 'budak jahat'," katanya yang turut mencadangkan supaya pihak sekolah dan ibu bapa memainkan peranan penting dalam mengenal pasti punca masalah disiplin itu berlaku.

Pengarah Pusat Kaunseling Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Fauziah Mohd Sa'ad, berpendapat setiap pelajar perlu diberi pendedahan terhadap risiko dan kesan terhadap tindakan mereka.

"Setakat membuat lawatan ke penjara boleh tetapi berinteraksi dengan banduan adalah tidak wajar.

"Dari aspek psikologi, kes membuli terjadi kerana persekitaran dan proses pembesaran yang dipengaruhi dengan tingkah laku seorang pembuli. Cadangan saya ialah memasukkan mereka (pelajar) ke kelas modifikasi tingkah laku," katanya.

Sumber: Berita Harian


Friday, 18 August 2017

Hormat peranan guru untuk hukum, didik disiplin pelajar di sekolah - NUTP

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) hari ini meminta semua pihak supaya menghormati dan yakin terhadap peranan guru dengan memberikan ‘sedikit kuasa’ kepada mereka bagi menangani isu disiplin dalam kalangan pelajar sekolah.

Setiausaha NUTP, Harry Tan Huat Hock berkata guru tidak sewenang-wenangnya menghukum pelajar, malahan sekiranya ada pelajar yang didenda dan dihukum, tindakan itu diambil kerana pelajar itu telah melakukan kesalahan seperti bertindak kasar dan memukul guru hingga mampu membawa impak negatif kepada semua pihak terbabit.

“Oleh itu, pihak NUTP menyarankan agar guru-guru yang menjalankan hukuman seperti mendenda murid tidak dijadikan isu sehingga boleh menyebabkan guru berkenaan dibawa atau diheret ke mahkamah seolah-olah guru itu yang bersalah.

“Ini kerana tindakan yang diambil oleh guru adalah bertujuan mendisiplinkan murid dan membentuk mereka menjadi insan yang berintegriti tinggi,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata dalam menangani isu disiplin pelajar, semua pihak perlu ‘duduk semeja’ dan mencari jalan penyelesaian bagi menangani isu ini secara telus.

Menurut Tan, NUTP juga merayu supaya guru-guru yang menjalankan tugas tidak mendapat tekanan daripada pihak luar termasuk Kementerian Pendidikan, polis dan masyarakat sehingga mereka takut untuk menjalankan tugas dan tanggungjawab masing-masing sebagai warga pendidik.

Beliau berkata isu disiplin sebenarnya bukan satu masalah baharu kerana ia telah wujud sejak dahulu lagi namun kini masalah itu amat berbeza.

“Ibu bapa dan murid lebih tahu hak masing-masing. Perkara ini bertambah dan menjadi rumit apabila kebelakangan ini beberapa kes disiplin murid dan guru telah dipaparkan dalam media sosial dan ada sesetengah isu sengaja ditularkan oleh ibu bapa atau murid itu sendiri,” katanya.

Menurutnya Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/2003 berkaitan kuasa guru merotan murid telah lama disediakan oleh Kementerian Pendidikan dan semua pihak perlu sedar bahawa tujuan utama pelaksanaan hukuman rotan oleh pengetua dan guru-guru yang diberikan kuasa adalah sebahagian daripada proses pendidikan.

-BERNAMA


KPM kenal pasti 4 faktor punca kes buli, pukul guru

Gambar hiasan
KEMENTERIAN Pendidikan mengenal pasti empat faktor iaitu pemakanan, persekitaran, teknologi dan kemasyarakatan menjadi penyebab kepada tindakan luar kawalan pelajar sehingga tercetus kes buli dan memukul guru.

Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahadzir Khalid berkata, empat faktor itu yang saling berkaitan menjadi penyebab tindak tanduk pelajar kini semakin melampau sehingga berlaku pelbagai kes buli dan pukul cikgu.

"Mungkin kerana faktor pemakanan diambil pelajar itu, teknologi disalahguna mereka, persekitaran tidak sihat dan kemasyarakatan itu menjadi punca mereka bersikap sedemikian sehingga ada yang tergamak memukul guru sendiri berbanding pelajar dulu yang jarang wujud kes seperti ini.

"Dalam kes pukul guru ini, jelas pelajar itu melanggari etika kerana pokoknya takkan pelajar boleh pukul cikgu dan itu satu tindakan salah... tak boleh pelajar sampai ke tahap itu," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas Perasmian Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Padang Terap di Kuala Nerang, hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kes dilaporkan media mengenai pelajar tingkatan dua yang didakwa memukul guru selepas menegurnya kerana menggunakan perkataan kesat di dalam kelas di sekolah di Melaka baru-baru ini.

Mahadzir berkata, dalam kes itu, beliau masih belum menerima laporan penuh punca kejadian itu terjadi sama ada ia dimulakan pelajar itu atau guru terbabit.

"Pihak PPD (Pejabat Pendidikan Daerah) dan pengetua perlu mengambil tindakan namun dalam apa cara sekalipun tindakan pelajar itu tetap salah.

"Umpama permainan bola sepak, kalau dari segi peraturan kamu tolak pengadil dalam padang sama ada kamu bersalah atau tidak tetap dianggap melanggari peraturan dan boleh dikenakan tindakan... begitu juga peraturan sekolah," katanya.


Dikritik persembahan 'memalukan', pedulikan, cikgukan serba boleh!


PETALING JAYA: Video gelagat sekumpulan guru yang ‘sporting’ dan bersahaja ketika membuat persembahan koir tular di media sosial dan mendapat pelbagai reaksi dalam kalangan netizen.

Ramai yang memuji persembahan tersebut yang dianggap luar biasa dan menghiburkan, tetapi tak kurang juga yang mengecamnya kerana menganggap ia kurang sesuai dengan profesionalisme seorang pendidik, sekali gus memberi contoh tidak baik kepada pelajar.
Menerusi video yang tular itu, kumpulan guru Sekolah Kebangsaan (SK) Penghulu Ahmad, Langkawi di Kedah dilihat telah membuat persembahan koir sambil menari dan menyanyikan sebuah lagu rancak dari Thailand dan lagu Pencuri Hati yang dipopularkan penyanyi Ayda Jebat.

Penolong Kanan Ko-Kurikulum SK Penghulu Ahmad, Nurul Shakinah Mehat, 36, berkata sebelum dipentaskan, persembahan tersebut telah mendapat persetujuan Jabatan Pendidikan Negeri Kedah, guru besar, malahan ia dikawal selia bahagian protokol istana kerana majlis itu turut dihadiri Raja Muda Kedah, Tan Sri Tunku Sallehuddin Sultan Badlishah dan Raja Puan Muda Kedah, Puan Sri Tengku Maliha Tengku Ariff.

“Biasanya kita lihat koir statik dan hambar saja, jadi kami cuba tampil dengan sedikit kelainan dan lebih menghiburkan.

“Kalau ada yang mengkritik itu hak masing-masing, kami tak boleh tutup mulut mereka, yang penting kami telah buat yang terbaik dan semua orang terhibur pada hari tersebut,” katanya kepada mStar Online, Khamis.
video
Guru Bahasa Inggeris itu berkata, video tersebut telah dikongsi oleh salah seorang daripada 45 guru yang terlibat dalam persembahan yang diadakan di Dewan Seri Negeri, Wisma Darul Aman, Alor Setar, 15 Ogos lalu.

Katanya, persembahan tersebut dibuat sempena sambutan Hari Guru peringkat negeri Kedah yang turut menyaksikan wakil guru dari setiap daerah mempamerkan bakat masing-masing.

Jelasnya, timbul rasa bangga apabila setiap guru yang mengambil bahagian sanggup memberikan komitmen menghadiri latihan selepas tamat waktu persekolahan selama tiga minggu, termasuk guru paling veteran yang berusia 53 tahun.

“Video itu dimuat naik di Facebook sekadar untuk berkongsi kegembiraan sesama rakan sekerja selepas tamat persembahan, tak sangka pula viral dan ada yang tak suka serta melihatnya keterlaluan.

“Biasalah tu, cikgu kan serba-boleh…boleh jadi ustazah, boleh jadi motivator dan sempena Hari Guru kami jadi penghibur,” katanya.

Nurul Shakinah berkata, untuk persembahan tersebut, lagu Oh Oh Oh Song oleh kumpulan China Dolls dari Thailand telah ditukar kepada Oh Oh Khru atau Oh Oh Cikgu dalam bahasa Melayu.

Beliau berkata, lagu ini dipilih kerana ramai pelajar sekolah ini dan penduduk sekitar bercakap dalam bahasa negara jiran itu.

“Malah ketika latihan pun ada pelajar yang membantu kami dari segi sebutan dan lenggok, maklumlah bukan semua kami muda, ada yang kaku ketika mula-mula berlatih,” katanya.

Katanya, persembahan tersebut langsung tidak menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah kerana ia diadakan selepas waktu persekolahan iaitu pada pukul 1.45 petang dan berakhir pukul 3 petang.

Sumber: mStar

Thursday, 17 August 2017

KPM revealed full list of 402 Malaysian schools with disciplinary, drug issues

SHAH ALAM: The Education Ministry has identified a total of 402 schools nationwide as hotspots for disciplinary and drugs problems.

Selangor topped with 76 schools on the list, which divided the schools into two categories, namely discipline (Category 1), and discipline with drug issues (Category 3).

The list stated that out of 76 schools in Selangor, nine were identified as having issues with drugs.

The second highest was Johor with 63 (including one on Category 3), followed by Negri Sembilan (40, with five on Category 3), while Penang and Pahang shared the fourth spot with 37 schools each.

Out of 37 schools in Penang, nine were on Category 3, while Pahang had seven.

Despite having only 22 schools on the hotspot list, all of Kuala Lumpur's problem schools were classified as having drugs issues.

Also high on Category 3 was Kelantan (12 out of 31 hotspot schools).

Putrajaya was on the bottom of the list with only two schools identified, while Labuan had three.

All the identified schools in Putrajaya and Labuan were on Category 1.

No schools in Sabah were on the list.

The New Straits Times was furnished with the list by sources. It was later verified by officials close to the committee involved in its preparation. The officials, however, declined to be named, citing that the list was only supposed to be for the ministry and police's internal use in their joint-task force to tackle problems at the hotspots.

Sources said the list was presented by the ministry during a Committee on Students Disciplinary Problems meeting in June, which was also participated by representatives from police, Parent-Teacher's Association, and non-government organisations.

Meanwhile, Education Minister Datuk Seri Mahdzir Khalid told Bernama last night that they would apply the National Blue Ocean Strategy (NBOS) approach to address problems at the hotspot schools.

He said the hotspot schools were those that had been identified with problems on discipline, drug abuse and crime, as well as high absenteeism rates.

Mahdzir said a committee had been set up at the ministry level for the purpose and efforts to address the problems would be carried out with the cooperation of the police, parent-teacher associations, non-governmental organisations and the alumni of the schools concerned.

“The ministry will delegate power to the (education) directors to take further action , as well as set up similar committee at the state-level,” he told reporters.

The complete list
Source: NST


Wujudkan unit bantuan guaman di sekolah

Gambar hiasan
ISU buli di sekolah bukanlah perkara baharu kerana sering dilaporkan oleh media massa. Mangsa buli bukan sahaja melibatkan pelajar malah turut membabitkan guru.

Baru-baru ini, sebuah akhbar melaporkan seorang guru berusia 48 tahun di Melaka cedera akibat dibaling kerusi setelah menegur perbuatan seorang pelajar berusia 14 tahun yang menggunakan bahasa kesat.

Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid pada 3 Julai lalu ada mengulas isu sama dengan menasihatkan guru yang dibuli pelajar tampil membuat aduan polis demi membendung penularan gengsterisme di sekolah.

Beliau berkata, pihaknya tidak menafikan terdapat guru yang menjadi mangsa buli pelajar yang bermasalah di sekolah namun tidak serius.

Katanya, kes guru menjadi mangsa buli khususnya harta benda dirosakkan pelajar jarang didengar kerana kebanyakan mereka takut untuk melaporkan kepada polis disebabkan bimbang akan keselamatan diri dan ahli keluarga apabila berada di luar sekolah.

Gejala buli seperti masalah lain yang melibatkan pelajar sukar untuk diatasi kerana terdapat segelintir ibu bapa dan penjaga yang gemar menuding jari kepada guru sebagai punca pelbagai kesalahan dilakukan oleh anak-anak mereka.

Sedikit sahaja tindakan diambil oleh mana-mana guru terhadap pelajar, maka laporan polis dibuat yang akan disusuli dengan tindakan saman di mahkamah. Ini tidak termasuk pendedahan yang dibuat kepada media massa atau memuat naik gambar dan video dalam media sosial sehingga menyebabkan guru berkenaan dikecam orang ramai tanpa usul periksa.

Oleh yang demikian, agak sukar untuk guru mengambil tindakan disiplin terhadap pelajar yang didapati terlibat dengan kegiatan buli dan kesalahan lain walaupun mereka berniat baik untuk mendidik.

Memandangkan isu berkenaan sudah menjadi begitu kompleks dan sukar ditangani adalah dicadangkan ditubuhkan unit bantuan guaman di setiap sekolah atau sekurang-kurangnya di setiap jabatan pendidikan daerah dan negeri.

Unit berkenaan dapat menawarkan khidmat nasihat berkaitan aspek guaman dan perundangan kepada guru serta pelajar yang menjadi mangsa buli mengenai langkah-langkah yang sepatutnya diambil mereka.

Penubuhan unit bantuan guaman boleh dibuat melalui kerjasama antara Kementerian Pendidikan dan Majlis Peguam.

Unit itu seharusnya dianggotai oleh pengamal undang-undang yang pakar berkaitan gejala buli dan masalah disiplin lain melibatkan pelajar.

Dengan adanya unit itu, isu mangsa buli hanya mendiamkan diri kerana takut untuk melaporkannya kepada pihak berkuasa tidak berterusan.

DR. MUZAFFAR SYAH MALLOW

Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Kementerian ambil pendekatan NBOS untuk 'sekolah hotspot'


KEPALA BATAS - Kementerian Pendidikan akan mengambil pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) untuk menangani masalah di setiap sekolah 'hotspot' yang telah dikenal pasti di seluruh negara.

Menterinya, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata pihak kementerian memperoleh maklumat mengenai sekolah yang mempunyai tahap disiplin serius sehingga menimbulkan pelbagai masalah daripada pihak sekolah sendiri dan mengambil langkah proaktif untuk mengekang isu itu.

"Sekolah hotspot ini adalah sekolah yang ada masalah berkaitan disiplin, penyalahgunaan dadah, jenayah dan masalah-masalah lain seperti tahap kehadiran yang sangat lemah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program D'PKG Guru Muda 1Malaysia Cafe di Pusat Kegiatan Guru Kepala Batas di sini, malam tadi.

Beliau berkata sehubungan itu, sebuah mesyuarat jawatankuasa induk yang akan bertindak khusus untuk menangani masalah-masalah salah laku di sekolah termasuk sekolah rendah dan menengah itu diwujudkan di peringkat kementerian.

"Kementerian kemudiannya akan turunkan kuasa kepada pengarah-pengarah (pendidikan) untuk ambil tindakan lanjut dan wujudkan jawatankuasa khas seumpama ini di peringkat negeri pula.

"Antara agensi-agensi yang terlibat melalui strategi NBOS ini adalah polis, persatuan ibu bapa dan guru, badan bukan kerajaan serta alumni setiap sekolah," katanya.

Difahamkan pihak kementerian telah mengemukakan senarai 402 sekolah hotspot di seluruh negara kepada Polis Diraja Malaysia untuk tindakan lanjut dan semua pegawai perhubungan sekolah diarahkan mengambil tindakan proaktif untuk menangani masalah itu. - Bernama



Wednesday, 16 August 2017

Tatacara Penggantungan Potret Rasmi Di Pejabat Ikut Pekeliling


Semua Ketua Jabatan di Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan bertanggungjawab untuk memastikan bahawa Potret Rasmi digantung dengan cara yang betul berpandukan tatacara yang telah ditetapkan di dalam SURAT PEKELILING AM BILANGAN 3 TAHUN 2014.

Potret Rasmi ini juga digalakkan untuk digantung di dalam bangunan-bangunan awam dan swasta, bangunan milik persatuan/pertubuhan, ruang perniagaan, bangunan persendirian dan lain-lain.

Pemilihan ruang untuk menggantungkan potret rasmi mestilah menggambarkan penghormatan yang diberikan dan menepati tujuan utama Potret Rasmi tersebut digantung.

Selain daripada potret-potret rasmi yang dinyatakan di atas terutamanya bagi kementerian/jabatan/agensi Kerajaan dan badan-badan
berkanun Persekutuan potret-potret lain adalah tidak digalakkan untuk digantung.

Potret Rasmi hendaklah digantung mengikut susunan keutamaan berdasarkan tiga kategori lokasi seperti berikut:

a) Lokasi 1 - Wilayah Persekutuan;
b) Lokasi 2 - negeri-negeri beraja; dan
c) Lokasi 3 - negeri-negeri tidak beraja.

Elemen-elemen bagi penggantungan Potret Rasmi adalah seperti di Lampiran A dan susun atur penggantungan Potret Rasmi mengikut lokasi adalah seperti di Lampiran B.

Lampiran A

Lampiran B





Muat Turun Surat Pekeliling Am Bilangn 3 Tahun 2014 : Tatacara Pengantungan Potret Rasmi





Guru Bahasa Inggeris mesti capai C2 penarafan CERF

SEREMBAN 15 Ogos - Kementerian Pendidikan mahu guru bahasa Inggeris mempertingkatkan kemahiran penguasaan bahasa tersebut hingga mencapai tahap C2 dalam sistem penarafan Common European Framework of Refe­rences for Languages (CEFR).

Menterinya, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, langkah itu bagi memastikan standard penga­jaran dan pembelajaran bahasa berkenaan di negara ini setaraf dengan peringkat antarabangsa.

‘‘Setakat ini, kira-kira 20,000 guru atau 52 peratus yang mengajar bahasa Inggeris telah mencapai tahap C2 dan C1 dalam sistem penarafan CEFR.

‘‘Justeru, Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris (ELTC) akan menjadi platform kepada golongan pendidik untuk memperkasakan pe­nguasaan sekali gus diberi latihan membangunkan program dan bahan pengajaran dan pembelajaran berimpak tinggi,’’ katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan Kampus ELTC dan Kolokium Program Imersif Tinggi (HIP) dekat sini hari ini.

Yang turut hadir, Timbalan Menteri Pendidikan II, Datuk Chong Sin Woon; Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr. Khair Mohamad serta Pengarah ELTC, Dr. Mohamed Abu Bakar.

Menurut Mahdzir, penubuhan kampus ELTC adalah selaras dengan aspirasi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) untuk melahirkan murid yang profisien dalam bahasa Inggeris sekali gus mampu bersaing di peringkat antarabangsa.

Katanya, kampus tersebut juga merupakan satu-satunya institusi di bawah Kementerian Pendidikan yang dipertanggungjawabkan untuk menerajui sistem pendidikan bahasa Inggeris di negara ini.

‘‘Kementerian juga telah mewujudkan program yang berasaskan penguasaan bahasa Inggeris seperti HIP yang mampu meningkatkan kemahiran ba­hasa itu melalui penggunaan dan pe­nguasaannya dan Program Dwibahasa (DLP).

‘‘Setakat ini sebanyak 5,000 buah sekolah telah melaksanakan program HIP manakala 1,200 sekolah lagi menggunakan program DLP,’’ katanya.



Tuesday, 15 August 2017

'Jadikan 'SYMP' aset, bukan beban' - TPM

SERDANG: Pesara kerajaan yang mempunyai pandangan berbeza dengan kerajaan disaran menyalurkan pendapat secara berhemah walaupun tidak lagi tertakluk atas arahan 'Saya Yang Menurut Perintah', kata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Timbalan Perdana Menteri yang menggunakan singkatan 'SYMP' berkata, bekas penjawat awam harus kekal menjadi aset negara dan bukannya bebanan.

Katanya, pesara kerajaan perlu berpegang terhadap adab yang dituntut Islam dan agama masing-masing, selain memperbetulkan persepsi atau perbezaan pendapat demi kebaikan bersama.

"Golongan pesara kerajaan perlu mengamalkan adab dan tatasusila dalam melontarkan perbezaan pendapat masing-masing walaupun tidak lagi berada dalam organisasi kerajaan.

"Walaupun sudah keluar daripada kepompong 'SYMP' iaitu tidak lagi melaksanakan 'Saya Yang Menurut Perintah' kerajaan, segala pandangan perlu disalurkan secara berhemah," katanya berucap merasmikan Perhimpunan 1Pesara Malaysia 2017 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS), di sini, hari ini.

Turut hadir, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Seri Zainal Rahim Seman.

Seramai 7,500 pesara dan bakal pesara sektor awam dan veteran tentera menghadiri perhimpunan itu.

Pada majlis itu, Ahmad Zahid turut melakukan prapelancaran 'My Beautiful Life for Seniors' (BLFS), iaitu inisiatif kerajaan untuk membantu golongan warga emas yang berumur 60 tahun ke atas memperoleh kehidupan yang terus produktif dan menjalani kehidupan dengan lebih manfaat.

Timbalan Perdana Menteri berkata, BLFS akan dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, pada Oktober ini sempena Hari Warga Emas.

"Inisiatif ini adalah bukti keprihatinan kerajaan dalam memberi peluang dan perkhidmatan lebih baik kepada warga emas di seluruh negara," katanya.

Sumber: Berita Harian


3 pelajar perempuan ditahan sebar foto lucah rakan sekolah

Gambar hiasan
KOTA BHARU – Empat pelajar sebuah sekolah di daerah Bachok ditahan bagi membantu siasatan penyebaran gambar aksi lucah rakan sekolah mereka yang tular di laman sosial.

Tiga pelajar perempuan berusia 14 tahun dan 17 tahun itu ditahan bersama seorang pelajar lelaki yang berusia 14 tahun sebaik polis menerima maklumat daripada seorang remaja perempuan (pengadu) dari sekolah sama.

Ketua Polis Daerah Bachok, Deputi Superintendan Nik Aminuddin Raja Abdullah berkata, pengadu yang berusia 15 tahun itu menyedari gambar yang dirakam di sebuah kilang terbiar di Gunong, Bachok, pada November 2016 tersebar sejak Ogos tahun ini.

Katanya, pengadu kemudian membuat laporan polis dan pihak kami kemudian menahan empat remaja tersebut pada Sabtu lalu.

“Siasatan awal polis mendapati ada berlaku tular gambar porno terbabit dan polis kini mengesan pelaku yang bertanggungjawab menyebarkan gambar berkenaan,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, remaja lelaki berkenaan ditahan reman seminggu berkuat kuasa 12 Ogos sehingga 19 Ogos ini, manakala reman tiga yang lain berkuat kuasa 12 Ogos sehingga 16 Ogos ini.

“Kesemua mereka disiasat mengikut Seksyen 8 Akta Kesalahan Kanak-kanak 2017 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 15 tahun dan sebat minimum tiga kali, jika sabit kesalahan,” katanya.

Sumber: Sinar Harian


Bapa dakwa guru lempang, pukul anak tanpa sebab

SEREMBAN – Seorang bapa merayu pihak berkaitan membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh anaknya yang didakwa kerap dibuli oleh guru sekolahnya.

Bapa, Abdul Halim Mohamed, 49, berkata anaknya yang bakal menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) itu trauma dan takut pergi sekolah kerana sering dipukul tanpa sebab oleh guru kelasnya.

Dia mendakwa guru lelaki berkenaan kerap mengetuk kepala dan menampar pipi anaknya itu walaupun anaknya tidak melakukan sebarang kesalahan.

Menurutnya, bukan anaknya sahaja dibuli, bahkan hampir semua murid dalam kelas itu selalu dipukul, tetapi segelintir murid takut mengadu kepada ibu bapa mereka.

“Pada mulanya anak saya mengadu kerap dipukul guru kelasnya, saya menganggap itu perkara biasa dan mungkin dia ada buat salah, atau tidak membuat kerja sekolah yang diberi oleh guru.

Tetapi apabila setiap hari anak saya mengadu benda yang sama, saya yakin ada yang tidak kena dengan guru berkenaan.

“Bagi mendapatkan penjelasan daripada guru itu, saya pergi ke sekolah tersebut dan berjumpa dengan guru besarnya, dan meminta untuk bersemuka dengan guru berkenaan, tetapi guru itu tidak hadir pada hari yang ditetapkan untuk berjumpa dengan saya,” ujar Abdul Halim.

Dia percaya kes itu tidak akan selesai selagi dia dan guru besar tidak bersemuka dengan guru tersebut.

“Saya hanya mahu tahu mengapa cikgu itu suka menggunakan fizikal dan emosi untuk menghukum muridnya, selain sering mengeluarkan kata-kata kesat sehingga menyebabkan anak saya trauma dan terganggu emosinya,” katanya.

Menurut Abdul Halim, keadaan menjadi lebih serius apabila guru berkenaan turut memalukan anaknya melalui pembesar suara selepas aduan kepada guru besar dan laporan polis dibuat.

“Sebagai seorang guru adakah patut dia mengaibkan anak saya dengan menggunakan pembesar suara dan menyebabkan semua orang dalam dewan sekolah itu dengar?

“Saya tidak berpuas hati dengan sikap guru berkenaan. Sepatutnya sebagai seorang pendidik dia perlu lebih bersikap rasional, berkelakuan lebih bijak dan tidak melakukan sesuatu mengikut perasaan.

“Jika anak saya ada buat salah atau buat kes di sekolah bolehlah dia menghukum atau memukul anak saya, tetapi setelah disiasat anak saya tidak pernah melakukan sesuatu yang bertentangan dengan peraturan sekolah,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Katanya, segala aduan dan laporan secara bertulis telah dibuat kepada Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan dan Kementerian Pelajaran Malaysia, bagi mengambil tindakan susulan berkenaan salah laku guru berkenaan yang membawa budaya gangsterisme di sekolah itu.

Menurut Abdul Halim, anaknya dan kawan-kawan sekelas yang lain sehingga kini masih lagi dipukul dan dilempang sesuka hati.

Terbaru, katanya, seorang murid lelaki bengkak di kepala oleh guru itu kerana dipukul dengan surat khabar yang digulung.

Menurut Abdul Halim, laporan polis serta kesihatan sudah dibuat dan pihaknya tidak teragak-agak untuk membawa kes ini ke muka pengadilan.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri, Pkharudin Ghazali berkata, pihaknya sedia maklum dengan kes tersebut dan siasatan telah pun dilakukan.

Katanya, guru tersebut telah pun diberi teguran tentang etika sewaktu menguruskan murid, serta mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

“Sehubungan dengan itu, jabatan, Pejabat Pendidikan Daerah dan pihak sekolah serta penjaga akan mengadakan pertemuan bagi mencari jalan penyelesaian untuk meningkatkan potensi diri murid,” katanya.

Sumber: Sinar Harian


Google+ Followers