BERITA PENDIDIK

VIRAL

PEKELILING

Recent Posts

Kehidupan Seorang Guru Melalui Drama Bersiri Grey"s Anatomy

16:28:00 Add Comment
Umum maklum seorang guru itu melakukan berpuluh-puluh keputusan ketika menjalankan tugasannya di dalam kelas atau di sekolah sebagaimana juga seorang pakar bedah.

Hurmm..mungkin drama bersiri Grey's Anatomy ini dapat menggambarkan serba sedikit bagaimana ianya berkaitan!
1. Tatkala tiba-tiba ada seorang murid baru didaftarkan ke kelas anda tanpa anda dimaklumkan oleh pentadbir.
Hari ini hari Isnin, semua bahan telah dicetak dari Ahad malam lagi cukup-cukup untuk semua yang berada di dalam kelas. Sekali masuk dalam kelas, eh..ni siapa pulak tetiba wujud dalam kelas ni...

2. Tatkala anda tersilap tulis ejaan di whiteboard, dan satu kelas cuba membetulkannya.
Amboiiii...bukan main seronok nak membetulkan cikgu dia kan. Takpe, waktu-waktu beginilah kita boleh ajar murid kita tentang kelemahan diri dan bagaimana untuk mengatasinya.

3. Keletihan seorang guru
Samaada dari aspek fizikal, mental atau emosi, kepenatan adalah satu perkara rutin dalam kehidupan seorang guru. Dengan berpuluh-puluh keputusan dan perkara yang terpaksa ditentukan dalam masa sehari, tekanan seorang guru sewajarnya diambil peduli.
4. Tatkala murid buat lawak, dan anda cuba kawal perasaan untuk ketawa
Kadang-kadang sedang kita serius, bunyi kentut dalam kelas lah, lawak tak senonoh lah, aksi melampau lah, sakit hati betul tapi dalam masa yang sama anda juga nak ketawa...erggghh!

5. Tatkala menyedari rakan guru anda juga 'segila' anda
Kita semua perlukan BFF guru untuk survive dalam dunia pendidikan terutama di sekolah.

6. Tatkala anda menasihati murid untuk OK menghadapi hari yang suram.
Kadang-kadang kemarahan, ketegangan, tekanan kerja ini perlu disalurkan dengan cara yang betul. Bukan guru sahaja, murid juga begitu. Memang dasyat jika murid dapat mengesan guru mereka dalam keadaan mood ke laut!

7. Tatkala anda hadiri 4 jam kursus peningkatan profesional
Jangan salah anggap statement kami. Mempelajari sesuatu yang baru adalah perkara yang baik dan bagus. Cuma, kaedah pelaksanaan dan pengisian biarlah relevan dengan guru yang mengikutinya. Pentadbir juga, janganlah menghantar 'wakil' semata-mata, tersiksa cikgu-cikgu yang tak berkenaan nanti.

8. Tatkala pentadbir persoal kenapa tak banyak buat aktiviti berkumpulan bersama murid tahun ini.
Owh..kalau boleh saya nak buat semmua cikgu. Kurikulum merentas subjek, highly immersive program, projek bina semangat dalam lesson plan ni. Tapi bila nak sumbat semua tu ntah...
9. Tatkala murid bertanya soalan yang anda telah jawab.
Anda telah memaklumkan ada kuiz pada hari Jumaat. Makluman tersebut disampaikan pada murid pada hari Rabu. Hari Khamis anda menyusun soalan kuiz seharian. Hari Jumaat tiba, dan anda edarkan kuiz tersebut kepada murid dan perkataan yang mula-mula keluar daripada mulut mereka, "Eh, ada kuiz hari ni? Tak cakap pun..."

10. Tatkala murid cuba beri alasan kerja rumah tak siap lagi.
Budak-budak ni kan, kalau dia ambil masa untuk cipta alasan tu untuk buat kerja sekolah, dah lama siap kerja diorang ni. Alasan memang menarik, tetapi tak penting pun!

Tafsiran Logo dan Tema Hari Guru 2019

10:15:00 Add Comment
Tema:
"Guru, Obor Hemah Menyinari Pertiwi"
Logo Ini Memberi Maksud:

1. Buku melambangkan rakyat Malaysia menyahut seruan YB Dr. Maszlee Malik, Menteri Pendidikan Malaysia memperkukuh dan meningkatkan budaya membaca serta menzahirkan hasrat untuk menjadikan negara sebagai sebuah negara yang berbudaya membaca.

2. Icon orang melambangkan Guru dan Murid berpisah tiada. Guru mendidik murid sehingga berjaya. Murid berjaya akan tetap menghargai gurunya sepanjang hajat.

3. Pemilihan warna emas (Gold) memperlihatkan martabat (perumpamaan) seorang guru yang dikasihi. (dalam konteks warna). Dalam konteks nilai seorang guru - jasa guru tidak ternilai.

Cadangan Penulisan RPH Ketika Guru Tiada Di Sekolah

09:54:00 Add Comment
Gambar hiasan
PANDUAN (CADANGAN) PENULISAN RPH KETIKA GURU TIADA DI SEKOLAH
1. Jika SURAT PANGGILAN mesyuarat telah diterima lebih AWAL,

i. Catatkan BAHAN yang ditinggalkan kepada murid dan LANGKAH yang perlu dilaksanakan oleh guru ganti mengikut langkah demi langkah.

ii. Catatkan NAMA MESYUARAT/BENGKEL yang dihadiri pada muka surat catatan di belakang buku rekod atau pada bahagian bawah RPH.
2. Jika SURAT PANGGILAN LEWAT diterima dan guru perlu ke tempat bengkel atau kursus dengan segera tanpa sempat meninggalkan bahan untuk murid,

i. Catatkan NAMA MESYUARAT/BENGKEL yang dihadiri.
3. CUTI SAKIT, contohnya, cuti sakit pada hari Selasa, iaitu sehari sahaja,

i. RPH perlu ditulis PENUH dan pada bahagian REFLEKSI, catatkan PdPc tidak dapat dilaksanakan kerana guru cuti sakit dan PdPc dibawa ke...

Menjadi KESALAHAN jika bahagian RPH dicatatkan cuti sakit TANPA penulisan RPH yang lengkap.

NOTA:
Apapun, perlu diingatkan; di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung. Jika pihak pentadbir di sekolah masing-masing telah menetapkan cara penulisan RPH ketika guru tiada di sekolah, maka guru perlu mematuhinya.

Perkongsian berlangsung di Bengkel Penulisan RPH PAK21 di SMK Convent Bukit Nanas pada 10 Mac 2018 SISC+ Azura

Guru rajin di sekolah alami tekanan dakwa NUTP

21:58:00 Add Comment
Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) mendedahkan guru rajin di sekolah merupakan antara mereka yang berdepan dengan tekanan kerja tinggi.
Presidennya, Kamarozaman Abd Razak berkata, ini kerana berlaku pengagihan tugas berdasarkan kepada usaha yang ditampilkan antara guru.

"Biasanya di sekolah akan ada guru yang rajin disebabkan itu banyak tugas-tugas dibebankan kepada mereka. Sebenarnya mereka ini antara yang berdepan masalah tekanan.

"Sekarang ini, apa yang penting di sekolah adalah kebijaksanaan pengetua dan guru besar dalam mengagihkan tugas. Dengan kata lain, menjadi tugas pengetua dan guru besar untuk menapis arahan yang diterima dan mengurankan beban guru," katanya kepada Sinar Harian.
Kelmarin, CUEPACS mendedahkan lebih 400,000 penjawat awam tertekan dengan kerja sehingga mengalami tekanan jiwa bahkan ada yang diberikan kad psikiatri.

Presidennya, Datuk Azih Muda berkata, 25 hingga 30 peratus daripada 1.67 juta penjawat awam mengalami tekanan dan trend tersebut tidak menunjukkan sebarang pengurangan sejak beberapa tahun lepas.

Menurutnya, isu kos sara hidup dan tekanan semasa bekerja dilihat antara faktor utama menyebabkan penjawat awam terus dibelenggu tekanan.

Mengulas lanjut, Kamorazaman mendesak Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), pengetua dan guru besar mengurangkan tekanan kerja guru-guru di sekolah.

Jelasnya, walaupun pelbagai usaha daripada Kementerian Pendidikan dilaksanakan termasuk sembilan inisiatif yang diperkenalkan oleh Menterinya, Dr Maszlee Malik, namun ia seolah-olah tidak sampai ke peringkat bawah.

"Inisiatif yang diperkenalkan oleh KPM sebenarnya telah mengurangkan tugas guru tetapi pengetua dan guru besar seperti tidak percaya kepada punca kuasa yang diberikan selain berfikir cara lama.

"Jika diikutkan, kita telah selesaikan masalah tekanan kerja guru seperti tugas sampingan seperti fail buku teks yang tidak perlu terlalu terperinci seperti sebelum ini. Jika dahulu ada sembilan, sekarang cuma dua sahaja. Begitu juga dengan fail panitia yang digabungkan daripada enam menjadi satu," katanya.
Beliau berharap pengetua dan guru besar tidak mengganggu tugas pengajaran dan pembelajaran di sekolah dengan tugas-tugas sampingan.

"Kita perlu fokus kepada tugas mendidik pelajar di sekolah dan ini perkara yang ditekankan oleh Maszlee. Kerja-kerja dokumentasi dan rekod berkaitan murid tidak lagi seperti dahulu. Jika dahulu tekanan lebih tinggi tetapi banyak yang telah diselesaikan.

"Sekarang ii pun memang ada beban kerja yang belum dapat diselesaikan seperti murid ramai dalam satu kelas kerana melibatkan kewangan. Semua tugas kementerian untuk mengubah nisbah murid kepada gurunya," katanya.

Sumber: Sinar Harian

Vocabulary Games & Activities CEFR Levels B1/B2

16:28:00 Add Comment
Here are some suggested vocabulary games and activities for CEFR Levels B1/B2 kids.

These word games grouped by topic to help build student vocabulary prepared by Cambridge English.

Download Full Version: Vocabulary Games & Activities (143 pages)

Download Full Version: Vocabulary Games & Acitvities (143 pages)

[Video] KPM tidak pernah mewajibkan Modul 10 Minit Perhimpunan - Maszlee

14:46:00 Add Comment
Kementerian Pendidikan tidak pernah mewajibkan mana-mana sekolah untuk melaksanakan Modul 10 Minit Perhimpunan (M10MP), kata menterinya Dr Maszlee Malik.

Banyak perlu dibaiki untuk hebatkan semula sekolah kebangsaan - Prof. Teo Kok Seong

14:38:00 Add Comment
PETALING JAYA: Seorang ahli akademik menyenaraikan beberapa isu kepada Putrajaya untuk ditangani jika ia mahu meningkatkan standard sekolah kebangsaan, selepas perdana menteri berikrar menjadikan sekolah itu hebat semula.
Felo Utama Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Teo Kok Seong berkata, yang pertama dalam senarai itu adalah menangani pandangan bertentangan ibu bapa berhubung beberapa isu sensitif.

“Sesetengah ibu bapa Melayu dan bukan Melayu mengatakan sekolah kebangsaan terlalu Islam. Kami juga mempunyai kumpulan lain yang mengatakan sekolah kebangsaan tidak cukup Islam,” katanya kepada FMT.

Beliau mencadangkan kerajaan sama ada menghapuskan sekolah Cina, Tamil dan Islam, atau menjadikan sekolah kebangsaan begitu menarik sehingga menjadi pilihan pertama bagi semua ibu bapa.

Teo mengakui menghapuskan sekolah vernakular mungkin tidak diterima masyarakat Cina khususnya, tetapi mengatakan beliau “bercakap benar demi perpaduan di negara ini”.

Setelah mengadakan forum di Kuala Lumpur dan Sabah pada 2015, Teo berkata ibu bapa yang menghadiri pertemuan itu memberitahunya, mereka mahu guru besar sekolah dilantik berdasarkan dedikasi mereka.

“Ibu bapa tidak peduli dengan keturunan guru besar. Mereka hanya mahu guru besar yang mampu menjadikan sekolah itu lebih hebat dan kurang Islamik,” tambahnya.
Teo berkata beliau telah mengumpulkan maklum balas ibu bapa tentang mengapa mereka tidak menghantar anak-anak ke sekolah kebangsaan, dan laporan itu akan dihantar kepada Kementerian Pendidikan.

Tetapi, katanya, apabila laporan rasmi diterbitkan oleh pentadbiran terdahulu, Kementerian Pendidikan hanya menyenaraikan 2 aduan: masalah disiplin dan infrastruktur yang kurang baik di sekolah.

“Tidak ada yang menyebut tentang agama atau sekolah yang dikendalikan oleh mereka yang tidak berdedikasi,” katanya.

Beliau menyuarakan harapan agar kerajaan sekarang tidak mengabaikan isu tersebut.
Sementara itu, Setiausaha Kehormat Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE), Tunku Munawirah Putra berkata peranan pendidikan adalah menyediakan pelajar untuk berdepan cabaran Industri 4.0.

“Kita perlu mengambil kira keadaan semasa dalam sistem pendidikan kita, memberi keutamaan dan memperbaiki kelemahan kita dan bagaimana untuk mencapainya,” katanya.

Beliau juga menggesa kajian semula kurikulum dan sukatan pelajaran, dan kerajaan menghapuskan unsur yang tidak lagi sesuai, dan menambah persekolahan harus kurang fokus pada peperiksaan.

Munawirah berkata kerajaan perlu menubuhkan sekolah menggunakan bahasa Inggeris untuk menghasilkan guru bahasa Inggeris yang mencukupi.

Beliau mencadangkan semakan semula program latihan guru, sambil menambah harus ada akauntabiliti dan sifar toleransi terhadap ketidakhadiran dalam kalangan guru.

“Bagi guru yang sedia ada, pastikan pembangunan profesional yang berterusan distruktur, penuh azam dan berkesan.”

Beliau juga menggesa pihak berkuasa mengawal idea ketuanan agama yang menular ke sekolah, mengatakan sekolah kebangsaan harus menjadi landasan perpaduan di negara ini.

Sumber: Free Malaysia Today

Wujudkan kawasan rehat guru di sekolah - Maszlee

19:39:00 Add Comment
KUALA LUMPUR - Sekolah di seluruh negara disaran menyediakan kawasan rehat guru (KRG) selain bilik guru yang merupakan ruang kerja golongan pendidik.
Menterinya, Dr. Maszlee Malik berkata, berdasar lawatannya ke beberapa sekolah sebelum ini mendapati terdapat keperluan untuk mewujudkan KRG yang kondusif sebagai ruang guru berehat setelah selesai sesi pengajaran di kelas.

"Ini penting, kerana secara psikologinya guru juga manusia biasa dan perlukan ruang untuk berehat. KRG merupakan sebahagian aspirasi kementerian untuk mewujudkan suasana kasih sayang, kegembiraan dan saling menghormati.
"Saya ingin mengalakkan pelbagai pihak seperti pihak swasta, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan badan bukan kerajaan (NGO) menghulurkan sumbangan serta membantu menyediakan KRG, hal ini secara tidak langsung membantu meningkatkan kualiti pengajaran guru," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini.

Berdasarkan surat pekeliling bertarikh 19 Disember lepas, kementerian memaklumkan pewujudan KRG merupakan antara 12 inisiatif terbaharu kementerian tersebut. - Bernama

Tawar PISMP kepada lepasan UEC, KPM perlu buat penjelasan - GAPENA

09:13:00 Add Comment
KUALA LUMPUR 19 Mac - Kementerian Pendidikan perlu menjelaskan perkara yang sebenar kepada masyarakat bahawa Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) telah lama diiktiraf dan lepasan sijil itu layak untuk mengikuti beberapa program pendidikan negara.
Penjelasan itu perlu dilakukan segera susulan polemik dalam kalangan warganet yang rata-ratanya mengecam tawaran melanjutkan pengajian Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) kepada lepasan UEC, yang bermula hari ini.

Ketua I Gabungan Penulis-Penulis Nasional Malaysia (Gapena), Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, kaedah penyampaian Kementerian Pendidikan perlu diperbaiki supaya orang awam tidak keliru dengan program atau dasar pendidikan negara.

“Kementerian Pendidikan selama ini tidak menjelaskan secara terbuka kepada orang awam, itu yang ramai meletup.

“Gapena pun pada mulanya membantah tetapi selepas mengetahui perkara sebenar daripada pegawai kementerian sendiri, akhirnya kita faham dan terima,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Dalam nada yang sama, Felo Penyelidik Utama Bersama Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seong berkata, Kementerian Pendidikan perlu menjelaskan secara terperinci sebab lepasan UEC layak memohon program PISMP.

Kata beliau, kekeliruan itu timbul kerana kerajaan ketika ini sedang mempertimbang untuk mengiktiraf UEC sebagai syarat am kelayakan untuk memasuki institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan berkhidmat sebagai kakitangan kerajaan.

“UEC sebenarnya telah diiktiraf oleh kerajaan dahulu untuk permohonan menjadi guru bahasa Mandarin sahaja dan pengiktirafan itu mempunyai logik yang boleh diterima pakai.

“Lepasan UEC memang belajar dalam bahasa Mandarin sebagai bahasa pengantar utama, jadi memang kena pada tempatnya untuk mereka memohon menjadi guru bahasa tersebut,” katanya.
Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) merupakan pra syarat untuk mengikuti program PISMP yang ditawarkan kepada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Program ini telah mula pada tahun 2005 selama tiga semester sebelum struktur kurikulum PPISMP berubah kepada dua semster yang telah berkuatkuasa mulai Jun 2013. - UTUSAN ONLINE

Lagu Malaysia Bersih dinyanyikan dalam program rasmi kerajaan - PM

08:33:00 Add Comment

PUTRAJAYA: Lagu ‘Malaysia Bersih’ dicadang untuk dinyanyikan dalam acara tertentu dan program rasmi kerajaan, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Perdana Menteri berkata, lagu itu akan dinyanyikan selepas nyanyian lagu Negaraku.
“Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Anti Rasuah (JKKMAR) mencadangkan supaya lagu Malaysia Bersih dinyanyikan dalam acara-acara tertentu dan program rasmi kerajaan.

“Kita akan nyanyikan lagu Negaraku disusuli dengan lagu Malaysia Bersih kerana kita ingin semai di dalam hati semua anggota kerajaan akan pentingnya kita bebaskan negara dari rasuah.

“Ia supaya kita tidak lagi dikenali sebagai negara kleptokrasi dan kembali menjadi negara demokrasi,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat JKKMAR kali ke-7 di sini, hari ini.
Dalam pada itu, Perdana Menteri mendedahkan wujud kem tentera yang dibina bertujuan menambah undi anggota tentera di kawasan tertentu, sebelum dikosongkan selepas berakhirnya pilihan raya umum.

Beliau berkata, kerajaan mendapati kem berkenaan dibina khususnya untuk pilihan raya supaya anggota tentera boleh ditempatkan di kem berkenaan.

“Kita kenal pasti ada cara jual tanah mengikut cara tidak benar, dengan tujuan untuk membina kem tentera. Kem-kem tentera ini dibina untuk tujuan pilihan raya, supaya askar boleh ditempatkan di kem berkenaan dan mengundi di kawasan itu.

“Ini adalah satu kesalahan tetapi kita dapati bahawa banyak tanah yang dibuat dengan cara ‘land swap’ ini supaya tanah ini cepat dibina. Ada kes selepas pilihan raya umum, kem ini kosong,” katanya.
Bulan lalu, Menteri Pertahanan Mohamad Sabu mendedahkan pembinaan dua kem tentera itu didapati bukan keperluan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Katanya, pembinaan itu dibuat atas perintah pemimpin Barisan Nasional (BN) terdahulu bagi memindahkan pengundi ke kawasan itu atas dasar kepentingan politik mereka.

“Didapati pembinaan kem tentera terutamanya di Hutan Melintang (Perak) dan Paloh di Johor bukan atas kehendak ATM tetapi kehendak pemimpin politik,” katanya.

Sebelum ini juga, Kementerian Pertahanan turut menyerahkan laporan siasatan dalaman membabitkan ‘land swap’ dua kem tentera kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas didapati ia merugikan kerajaan dan mengancam kepentingan strategik negara.

Laporan siasatan berkenaan diserahkan Pegawai Tugas-Tugas Khas Kepada Menteri Pertahanan, Mohd Nasaei Ismail itu membabitkan projek pembinaan Kem Paloh dan Kem Hutan Melintang.
Lagu Malaysia Bersih ciptaan Muhammad Yuri Mohamed Idris dan lirik oleh Datuk Dr Anis Yusal Yusoff

Berikut lirik lagu Malaysia Bersih:

Harapan semua moga kita berjaya
Bagai negara yang kekal merdeka
Amanah bangsa kita pikul bersama
Jadikan Malaysia bahagia

Asal budaya kita, budi pekerti indah
Amanah jujur amalan kita
Kini masanya sudah tiba untuk bina semula
Negara tercinta

Kita bina negara, perangi rasuah
Kita satukan hati, demi ibu pertiwi
Keutuhan jiwa, bina nurani
Moga kita terus disanjungi

Harapan semua moga kita berjaya
Bagai negara yang kekal merdeka
Kini masanya sudah tiba untuk bina semula
Negara tercinta

Malaysia bersih harapan kita

Malaysia bersih harapan kita
<>

RAGAM