BERITA PENDIDIK

VIRAL

PEKELILING

Recent Posts

Jumlah penjawat awam perlu dikurangkan - Tun M

13:19:00 Add Comment
Imej via Instagram Mohamad Sabu
KUALA LUMPUR: Jumlah penjawat awam seramai 1.7 juta terlalu besar dan perlu dikurangkan, tegas Tun Dr Mahathir Mohamad.
Menurut Perdana Menteri, jumlah berkenaan meningkat dengan mendadak sejak beliau meninggalkan pentadbiran negara pada tahun 2003.

“Apabila saya letak jawatan jumlah anggota pentadbiran hanya satu juta sahaja sekarang sudah meningkat kepada 1.7 juta, peningkatan sebanyak 700,000 lagi.
“Saya berpendapat bahawa saiz pentadbiran kita itu terlalu besar, sebaliknya dengan menggunakan teknologi maklumat, komputer dan sebagainya kita boleh kurangkan saiz ini,” katanya dalam sesi soal jawab ketika mengadakan lawatan ke Kementerian Pertahanan, di sini pada Khamis.

Sumber: Astro Awani

Kementerian Pendidikan siasat cubaan memurtadkan penuntut

14:23:00 Add Comment
JOHOR BAHRU: Kementerian Pendidikan akan menyiasat aduan seorang penuntut sebuah universiti awam yang mendakwa cuba dipengaruhi supaya murtad ketika mengikuti program persidangan di Korea Selatan, tahun lalu.
Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik, berkata pihaknya baru dimaklumkan mengenai dakwaan berkenaan yang menjadi viral di laman sosial.

“Kita memandang serius dakwaan ini, namun perlu menyiasat dengan teliti sebelum mengambil tindakan lanjut. Kita tidak boleh terburu-buru,” katanya.

Penuntut terbabit mendakwa kejadian itu berlaku apabila beliau bersama kumpulan pelajar dari tujuh universiti awam dari negara ini mengikuti program anjuran pertubuhan bukan kerajaan (NGO) antarabangsa pada 30 Julai hingga 5 Ogos tahun lalu.
Dakwanya, program itu bagaimanapun lebih menjurus kepada usaha menyebarkan fahaman agama baharu.

Beliau juga mendakwa peserta program itu diminta mengisi borang pendaftaran sebuah kelab yang mengandungi ikrar supaya beriman kepada agama berkenaan.

Sumber: BH Online

PPS diminta kunjungi sekolah sebulan sekali - Teo Nie Ching

22:42:00 Add Comment
PUTRAJAYA 18 Feb. - Pegawai Perhubungan Sekolah (PPS), yang terdiri daripada anggota dan pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM), diminta melakukan kunjungan ke sekolah sekurang-kurangnya sebulan sekali bagi memberi nasihat berkaitan kepolisan kepada pelajar.
Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching berkata PPS boleh membuat kunjungan pada bila-bila masa dan bukannya hanya pada hari perhimpunan sekolah semata-mata.

Katanya selain hari perhimpunan, PPS juga boleh menghadiri mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), bertemu guru besar, bermesyuarat dengan guru-guru atau berjumpa terus dengan pelajar.

"KPI (Petunjuk Prestasi Utama) kementerian adalah untuk memastikan PPS masuk ke sekolah sekurang-kurangnya sebulan sekali dan kita percaya kehadiran polis mampu mengurangkan kes-kes disiplin dan jenayah dalam kalangan pelajar," katanya.

Teo berkata demikian selepas menyempurnakan Majlis Permuafakatan Kementerian Pendidikan dan PDRM di Sekolah Rendah Kebangsaan Putrajaya Presint 16 (1) di sini hari ini. Hadir sama Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur SAC Rusdi Mohd Isa dan Guru Besar Norihan Ismail.
Teo berkata selepas tiga tahun dilaksanakan, program yang berjaya membantu pihak sekolah menangani isu disiplin dan jenayah itu kini diperkukuhkan dengan pengenalan papan kenyataan PPS di semua sekolah.

"Semua sekolah digalakkan menyedia dan menggunakan papan kenyataan tersebut untuk menyampaikan maklumat kepada pelajar dan polis berkaitan aktiviti dan program yang berlaku di sekolah terbabit," katanya.

Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun dalam perutusan yang dibacakan Rusdi sempena program itu berkata PPS berperanan dalam membantu mewujudkan suasana sekolah yang selamat sebagaimana yang digariskan dalam Buku Panduan Pegawai Perhubungan Sekolah.
Antara perkara yang dilakukan ialah mengumpul maklumat daripada sekolah untuk diambil tindakan oleh kementerian dan PDRM dan jika perlu, melakukan rondaan, lawatan berjadual di kawasan sekolah dan memberikan ceramah berkaitan hal-hal keselamatan kepada warga sekolah, katanya. - BERNAMA

Pelajar meninggal dunia selepas rebah di temasya sukan sekolah

23:08:00 Add Comment
Gambar hiasan
LABUAN - Seorang pelajar tingkatan empat rebah lalu tidak sedarkan diri, ketika mengambil bahagian dalam acara larian pada temasya sukan di padang Kolej Matrikulasi Labuan hari ini dan dia meninggal dunia beberapa minit selepas tiba di Hospital Nukleus Labuan.
Norsahfiza Jaratin, 16, pelari pecut bagi acara 200 meter (m) mewakili Sekolah Menengah Kebangsaan Rancha-Rancha, tiba-tiba rebah dan tidak sedarkan diri kira-kira 20m dari garisan penamat dalam temasya sukan tahunan itu.

Dalam insiden yang berlaku pada kira-kira pukul 8.55 pagi, guru sekolah, Zaharah Mat Jali cuba memberi rawatan pertolongan cemas kepada pelajar terbabit, namun gagal.

"Seorang daripada guru sekolah itu segera menghubungi pihak ambulans, bagaimanapun pelajar itu disahkan meninggal dunia sebaik tiba di hospital," kata Ketua Polis Labuan, Superintendan Muhamad Farid Ahmad kepada Bernama.
Pihak hospital belum mengesahkan sama ada Norsahfiza diserang sawan semasa perlumbaan itu dan kemudian mengalami jantung terhenti.

Laporan dibuat di balai polis Bebuloh oleh pengetua sekolah, Omar Baki Matusin pada pukul 11.28 pagi. - Bernama

Ramai guru tidak faham pelaksanaan Modul 10 Minit Perhimpunan?

11:53:00 Add Comment
Banyak pandangan dan kefahaman yang bercanggah berkenaan Modul 10 Minit Perhimpunan (M10MP) yang diperkenalkan oleh IPG Kampus Ilmu Khas ini.
Jom kita baca penjelasan daripada Cikgu Sam Rizal ini pula:

M10MP atau Modul 10 Minit Perhimpunan. Bukan perkara baharu dalam perhimpunan sekolah. Hanya satu penjenamaan semula kepada program yang sedia ada dan yang telah dilaksanakan oleh kebanyakan sekolah.

Sebelum ini ada 5 Minit Antidadah, Pegun Buku, Buku Peraturan Sekolah, PEERS, NILAM, Obesiti dan banyak lagi. Tema-tema diwujudkan supaya perhimpunan rasmi dapat dipandu dan dihalakan.
Sekolah saya juga telahpun mengamalkan Perhimpunan Bertema ini supaya guru bertugas dipandu dalam menyampaikan maklumat kepada murid. Persediaan awal mengelakkan berlakunya leteran lantaran tiada persediaan.

Toksah dok kalut. Masa perhimpunan tetap sama. M10MP bukan bermaksud perhimpunan 10 minit. Tetapi mengambil masa 10 minit dalam perhimpunan untuk menyampaikan maklumat bermodul / bertema.
Cuma saya lebih cenderung masa perhimpunan ditambah daripada masa sedia ada kerana satu waktu ditambah dengan pengurusan disiplin dan penyusunan perhimpunan tidak memadai. Lagu-lagu rasmi, Ikrar Rukun Negara, maklumat bertema, pengiktirafan murid, dan sebagainya perlukan masa. Lebih-lebih lagi bagi murid sekokah rendah dan prasekolah.

Kehidupan Seorang Guru Menerusi Filem-Filem Quentin Tarantino

01:16:00 Add Comment
Siapa pernah menonton filem-filem Quention Tarantino pasti mudah untuk mengaitkan apa yang berlaku di dalam filem tersebut dengan kehidupan seorang guru.

Yup, filem-filem beliau mempunyai nilai-nilai yang agak mencabar minda, senang kata KBAT la sangatkan. Namun demikian, kami cuba kaitkannya menerusi beberapa klip dengan kehidupan seorang guru.
1. Tatkala anda bertanyakan soalan mudah di dalam kelas dan tiada siapa pun yang menjawab
via GIPHY
Hurmmm, penat kot siapkan segala persiapan untuk pdp. Bahan warna-warni bagai, siap pakai LCD bunyi dum dum lagi dalam kelas. Tapi bila tiba waktu bertanyakan soalan, semua diam seribu bahasa bagaikan apa yang diajar tadi apa pun tak masuk dalam kepala. Maka berusahalah anda sebagai seorang guru mencari seseorang yang dapat membuktikan objektif pdp hari ini tercapai.
2. Tatkala terpaksa masuk kelas relief yang patutnya di reliefkan kepada orang lain.
via GIPHY
Cikgu-cikgu di sekolah ni kalau nak survive kena bekerjasama. Ini bermaksud, seseorang guru itu perlu cover kelas relief rakannya yang telah direliefkan oleh pentadbir. Gila bunyinya kan? Double relief...hihihi, tapi ianya benar-benar wujud di sekolah!
3. Tatkala berada ruang rehat di bilik guru
via GIPHY
Ada sesetengah sekolah memiliki bilik khas untuk berehat para guru-guru. Paling koman pun, ada sedikit ruang di bilik guru tempat melepak untuk meluah rasa a.k.a membawang perihal murid.
4. Tatkala murid tidak mampu selesaikan soalan dan terus putus asa.
via GIPHY
Guru mana yang rasa tenang jika anak muridnya berputus asa menjawab soalan. Apatah lagi apabila tarikh peperiksaan semakin hampir.
5. Tatkala beberapa murid dicekup dengan masalah disiplin, penceritaan ketika disiasat langsung tak selari
via GIPHY
Menjadi perkara biasa untuk murid-murid ini cuba cover apa kesalahan mereka. Bertambah serabut jika ianya melibatkan beberapa orang pelajar. Apabila disoal-siasat, cerita tunggang langgang nak cover member. Nak tergelak pun ada...
6. Tatkala terperasan dua orang murid sedang membawang ketika dalam kelas anda
via GIPHY
Murid adalah murid. Kalau dia dah bosan di dalam kelas, ada saja point yang nak dibawangkan bersama rakannya. Tukarlah kedudukan dia di mana pun, ada aja akalnya nak menyembang.
7. Tatkala terdengar perbualan murid di koridor
via GIPHY
Kalau anda rasakan perbualan guru membawang mengenai murid-muridnya, anda patut dengar murid pula membawang. Diorang ni boleh label semua guru, termasuklah pentadbir dengan macam-macam gelaran!
8. Tatkala murid mengeluh terlalu banyak kerja sekolah
via GIPHY
Minta maaflah ya wahai murid sekalian. Cikgu bagi kerja sekolah bukan kerana cikgu benci atau mahu denda kamu. Itulah caranya untuk kamu mengingati semula apa yang telah dipelajari. Daripada kamu mengeluh, baik la ambil masa keluhan kamu untuk selesaikan semua kerja tersebut.
9. Guru setiap hari be like
via GIPHY
Mudah! Kami, guru-guru tidak meminta banyak pun kepada murid. Hanya beri perhatian, buat yang terbaik dan tidak menyakitkan hati orang sekeliling. Nampak tak? Mudah kan!

Apabila jasad guru dipaksa, roh pendidiknya tidak akan dirasai murid

20:37:00 Add Comment
Imej via Toodia.my
Sebenarnya setiap kali berlakunya pertukaran jawatan menteri pendidikan, pastinya cadangan mengurangkan beban guru diusulkan. Namun setiap kali cadangan ini diusulkan, pastinya tugas dan beban guru bertambah berat.
Guru seakan-akan sudah fobia dan lali dengan pengumuman seperti ini. Namun, pada kali ini, saya baru dapat merasai serba sedikit perubahan itu. Sedikit demi sedikit a bercambah indah.

Barangkali betullah kata orang, kita tidak mungkin akan terus dapat merasai beban itu dikurangkan, tetapi setidak-tidaknya langkah pertama ke arah itu telah berjaya.

Sebagai pendidik, saya amat tertarik dengan hala tuju pertama yang dikemukakan oleh Maszlee Malik dalam Amanat Menteri Pendidikan 2019, yakni mengembalikan cinta ke dalam pendidikan.
Benar sekali kata Maszlee bahawa pendidikan bukanlah tentang penghujungnya semata-mata, tetapi proses berterusan mengejarnya.

Di sekolah, apabila masing-masing sudah hilang cinta untuk mengajar dan mendidik, maka cinta untuk belajar, diasuh dan dididik juga akan lenyap secara automatik.

Katakanlah benar walaupun pahit, saya yakin terlalu banyak guru yang memohon bersara awal ketika ini memandangkan beban tugas yang semakin kritikal, tambahan pula dengan cinta terhadap pengajaran sudah semakin lenyap.

Maka, mengembalikan cinta ke dalam pendidikan menjadi asas utama menteri pendidikan yang baru ini.
Apabila adanya cinta atau kasih sayang, kegembiraan atau kebahagiaan dan saling menghormati terbentuk dalam diri masing-masing, maka secara langsung warga pendidik dan anak-anak bangsa akan suka menjadikan sekolah sebagai rumah kedua.

Cuma dalam keadaan sekarang, Maszlee terpaksa menggerakkan langkah kedua bagi merealisasikan impian semua guru di sekolah, iaitu tiada kerja perkeranian.

Sesungguhnya kerja pemfailan jika disingkirkan, mengajar akan terus difokuskan menjadi tugas utama semua guru di sekolah.

Paksaan dan ugutan yang digunakan oleh para pentadbir sudah tidak begitu berkesan terhadap warga guru yang semuanya terpelajar dan terdidik.

Apabila jasad guru terikat, roh pendidik akan melayang jauh dan tidak lagi mendekati sekolah yang dianggap tempat mulia untuk mencanai akal intelek.

Jasad guru tetap akan berada dalam kawasan sekolah kerana dipaksa dan diugut, namun roh dan jiwa pendidik pastinya tidak akan dirasai oleh anak bangsa.
Kalaulah hanya Maszlee seorang saja yang sanggup bergerak, namun pihak lain tidak sama langkahnya, saya yakin batu loncatan untuk memartabatkan profesion perguruan ini akan menjadi halangan.

Sebagai guru, saya tidak mempunyai kuasa untuk terus bersuara menyokong usaha murni Maszlee, tetapi saya ingin membuat seruan kepada semua guru agar terus-menyokong usaha Maszlee sebagai menteri pendidikan yang paling berani mengemukakan perubahan dalam masa yang terdekat.

Daripada kita duduk mengkritik, eloklah kita bahu-membahu dan saling mendukung bagi mencipta era pendidikan holistik yang bersifat kebangsaan.
Saya ingin mencadangkan kepada Maszlee agar menambah lagi langkah itu dengan mempermudah penulisan rancangan pengajaran harian.

Luangkan masa guru yang digunakan untuk menulis panjang rancangan pengajaran harian supaya mereka mempunyai masa mencukupi untuk merancang pengajaran yang sarat ilmu dan menarik.

Teo Wei Sing adalah seorang pendidik.

Sumber: Free Malaysia Today

Guru baharu di Sabah perlu sedia ketahanan fizikal, mental - Pengarah Pendidikan

11:40:00 Add Comment
KOTA KINABALU 15 Feb. - Pengarah Pendidikan Sabah Misterine Radin mengingatkan guru baru dilantik supaya sentiasa bersedia menyahut cabaran fizikal, mental dan emosi dalam menggalas tanggungjawab sebagai pendidik selain bijak membudayakan persekitaran pembelajaran kondusif di sekolah.
Beliau berkata guru-guru pada era ini perlu berfikiran jauh selain mempunyai persediaan fizikal dan mental kukuh serta memiliki kekuatan mengawal tingkah laku kerana elemen itu penting bagi mengangkat lagi imej mereka sebagai seorang pendidik profesional dan berwibawa.

"Guru-guru perlu mempamerkan budi bahasa dan sikap baik yang boleh menjadi ikutan pelajar selain peka dengan persekitaran serta keperluan pelajar. Semua warga pendidik ketika ini berada dalam fasa mencabar kerana kita sedang melalui transformasi pendidikan berskala besar yang bakal mengubah landskap pendidikan negara.

"Justeru, saya mahu guru-guru baru dilantik memahami matlamat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 bagi menyediakan pelajar mendepani masa depan," katanya berucap pada Majlis Taklimat Penempatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan di sini, hari ini.
Teks ucapan beliau dibacakan Ketua Sektor Pengurusan Sekolah Mohd Zaini Yanin.

Seramai 182 guru baharu menerima surat pelantikan untuk ditempatkan di sekolah menengah seluruh Sabah dan penempatan kesemua guru terbabit adalah berdasarkan kepada keperluan perkhidmatan.

Misterine berkata Jabatan Pendidikan Sabah komited merealisasikan Dasar 90:10 bagi memastikan sasaran 90 peratus guru kelahiran Sabah tercapai menjelang 2021. - BERNAMA

"Wahai YB Menteri, guru tidak berleter kosong ketika perhimpunan..."

10:17:00 Add Comment
Maaf YB Menteri. Yang ini saya tidak setuju. Bahkan mustahil nak laksanakan.

Semalam, banyak portal berita berkongsi hal ini. Di mana Dr Maszlee selaku Menteri Pendidikan meminta semua sekolah melaksanakan Modul 10 Minit Perhimpunan (M10MP) yang diideakan oleh IPG Ilmu Khas.

KENAPA SAYA TIDAK BERSETUJU?
Kerana realitinya tidak seindah dan semudah yang YB lihat di IPG Ilmu Khas. Kami berhadapan dengan murid sekolah rendah dan menengah. Bukannya bakal guru yang cukup matang dan berdedikasi.

Bahkan, kata-kata YB sedikit mengguris hati guru-guru bila hal ini dikongsi dalam group guru yang dianggotai lebih 100k ahli. Apa yang mengguris hati?
Perkataan leteran. Seolah-olah selama ini guru hanya berleter kosong di tapak perhimpunan.

Guru tidak berleter kosong ditapak perhimpunan, YB. Guru memberi nasihat demi nasihat. Nasihat yang perlu diulang-ulang hampir setiap minggu. Kerana di hadapan kami adalah murid-murid yang belum pun matang fikirkan mereka.

Peringatan perlu diulang selalu supaya melekat dalam kepala. Agar flush tandas setiap kali guna, agar beratur semasa membeli makanan di kantin, agar tidak curi bekal makanan kawan, agar jangan minum air kawan tanpa izin, agar tidak sharp pensel di bawah meja, agar tidak korek hidung kemudian calit najisnya di bawah meja.

Begitu juga dengan peringatan disiplin. Medan perhimpunan adalah medan paling sesuai mengingatkan murid tentang peraturan yang mesti mereka patuh dan apa pula larangan semasa.

Perhimpunan juga sebagai medan bagi kami melancarkan segala program seperti Program Nilam, Minggu Anti Dadah, Bulan Kemerdekaan, Program Guru Penyayang, dan berpuluh-puluh lagi program yang KPM juga wajibkan sekolah buat.
Semasa melancarkan program, ada pula gimiknya supaya ia meriah dan murid suka. Ada lakonan, ada nyanyian, ada persembahan, ada kejutan. Dan itu semua memakan masa, YB.

Maka sebab itu saya kata, adalah mustahil untuk laksanakan perhimpunan dalam masa 10 minit seperti yang dicadangkan.

Untuk menyusun murid itu sahaja dah makan masa 5-10 minit. Belum kira memujuk murid tahun 1 yang tak nak ikut berbaris lagi, belum kira nak selesaikan murid mengadu dibaling batu, nak luruskan barisan pun dah satu hal pula.

Mereka anak-anak kecil yang masih tak tahu apa, YB. Bukan pelajar IPGM yang dah layak jadi emak orang, jadi ayah orang.

Selepas susun murid beratur, 3 buah lagu wajib perlu dinyanyikan. Lagu Negaraku, lagu Negeri, dan lagu sekolah. Agak-agak, kat situ dah makan masa berapa minit ya YB?

Selepas lagu, perlu ada ikrar pula. Ikrar sangat penting untuk rakyat sentiasa ingat tentang rukun negara dan memupuk sikap patriotik dalam diri. Dan pastinya itu pun akan memakan masa juga.

Takkan lepas ikrar murid bergerak masuk ke kelas terus? Tanpa apa-apa ucapan dari guru bertugas, tanpa peringatan dari guru disiplin dan tanpa amanat dari barisan pentadbir?

Maka di mana relevannya perhimpunan 10 minit ini? Pada saya, ianya langsung tak relevan. Sangat tidak relevan.

Alasan tak nak jadikan perhimpunan itu membosankan itu bagus. Sepatutnya rancanglah apa aktiviti yang menyeronokkan semasa murid di tapak perhimpunan.

Bukannya memendekkan masa perhimpunan menjadi 10 minit. Itu satu cadangan dan idea yang sangat tidak realistik dan hampir mustahil untuk dilaksanakan.

Saya sangat berharap, pihak IPG dan KPM sendiri meneliti semula cadangan ini dengan cermat.

Kerana berdasarkan bacaan saya, apa yang YB Menteri sebut itu sudah pun menjadi arahan.

Harap YB dapat pertimbangkan usul yang dibawa oleh guru biasa macam saya ini.

Sekian, terima kasih.

*****

Bacaan lanjut berita ini di link berikut :
https://bit.ly/2TGAgsZ

Sebarang komen dan diskusi ilmiah berkaitan dengan bidang pendidikan dialu-alukan diruangan komen ini. Namun jika ada komen berunsur politik, menghina, menyentuh isu tol dan sebagainya, komen itu akan di delete dan pengguna Fb itu akan di block.

Ini bukan artikel politik. Ini artikel pendidikan. Dan artikel ini adalah pandangan saya sebagai guru biasa, tidak mewakili sekolah saya bertugas, tidak juga mewakili daerah mahupun negeri. Harap maklum.

MFS

Murid bandar dan luar bandar sama sahaja kebolehannya. - Bekas Pengetua

08:11:00 Add Comment

Imej via http://skkampungbaru.blogspot.com>
SUBANG JAYA: Pengetua bersara yang mendapat perhatian ramai dalam sebuah forum dihadiri Menteri Pendidikan, Maszlee Malik baru-baru ini, menolak tanggapan kanak-kanak Melayu di luar bandar secara semula jadinya lemah dalam pelajaran.
V Chakaravathy yang merupakan pengetua sebuah sekolah di Setapak sebelum bersara pada 1995, berkata pengalamannya menunjukkan keadaan sebaliknya.

Chakaravathy mendakwa berlaku kemerosotan umum dalam kualiti pengajaran sejak itu yang menjejaskan semua pelajar tanpa mengira kaum dan kawasan.

Beliau menjangkakan tanggapan salah mengenai pelajar luar bandar mungkin berlaku kerana mereka tidak mempunyai kelebihan kelas tuisyen di luar waktu sekolah, seperti kebanyakan pelajar di bandar.
Katanya, ibu bapa di bandar mampu menghantar anak mereka ke tuisyen tambahan kerana kurangnya dedikasi guru sekolah, memaksa mereka berbuat demikian.

“Saya tidak setuju dengan tanggapan kanak-kanak Melayu luar bandar tidak boleh berjaya. Ia terpulang kepada guru. Mereka perlu berdedikasi dan mempunyai keghairahan untuk mengajar.”

V Chakaravathy menyuarakan pendapatnya dalam sebuah forum pendidikan yang dihadiri Maszlee Malik pada 14 Februari lalu.
Beliau mendakwa dedikasi dan semangat itu lebih ketara dalam kalangan guru generasinya.

Chakaravathy mula mengajar di sekolah menengah kebangsaan di luar bandar, 54 tahun lalu. Beliau mengajar matematik dan kebanyakan pelajarnya mendapat A dalam peperiksaan.

Beliau mencapai kejayaan sama apabila mengajar di Maktab Tentera Diraja di Sungai Besi dari 1970 hingga 1978.

Tetapi, Chakaravathy yang kini berusia 79 tahun, nampaknya berbangga dengan pencapaian di sekolah di Setapak, yang menurutnya terkenal dengan kegiatan gengster ketika beliau mula bertugas di sana.

Selain menjalankan tugas sebagai pengetua, termasuk membentuk disiplin dalam kalangan pelajar, beliau turut mengajar matematik.

Sepanjang perkhidmatannya di sana, sekolah itu pernah mencapai prestasi terbaik di Kuala Lumpur dalam peperiksaan tingkatan 6.

Katanya, beliau mula menyedari berlaku kemerosotan dalam kualiti pengajaran pada 1990-an.

Beliau mendakwa guru mula hilang komitmen terhadap pekerjaan itu kerana sistem yang tidak memberi ganjaran kepada guru cemerlang, sebaliknya pengiktirafan diberikan kepada mereka yang mempunyai hubungan dengan pihak atasan.

Beliau berkata, kurang keghairahan dalam pekerjaan berterusan dan guru hari ini hanya mengajar daripada buku teks serta mengabaikan peranan mereka sebagai “pencipta generasi berpengetahuan”.

Katanya, negara akan menderita jika trend itu berterusan.

Sumber: Free Malaysia Today

RAGAM